Úvaha: Jak kolabují IT giganti | Kapitola 4
Seznam kapitol
I když se z krátkodobého pohledu zdá, že se technologie proměňují jenom pozvolna a jsou v nich oblasti, které se vlastně moc nemění, je vývoj IT ve skutečnosti velice dynamický a svou povahou revoluční. I když jste pár let na koni a úspěchy se jenom hrnou, další rok může velice jednoduše přijít zlom a najedou přijde krach. Proč? O tom si zapolemizujeme v dnešní úvaze.
Zaměření se na nefinanční cíle
Jedno ze základních pravidel podnikání říká, že byste měli mít vždy naprosto jasnou představu o tom, na čem vyděláte, kolik vyděláte a kolik utratíte. V období boomu mají firmy (zvláště softwarové) tendenci na toto pravidlo zapomínat a zaměřují se na jiné faktory, jako je penetrace mezi uživateli. Zdánlivě není podstatné, jak z uživatelů dostanete peníze, hlavně, že jich máte hodně. Když budete mít velký tržní podíl, „nějak“ už ze zákazníků peníze dostanete.
Tento přístup úspěšně kapitalizoval Google a pokouší se o něj Facebook, i když jeho ohodnocení vypadá poměrně nadsazené. Majitel firmy, která se zaměřuje na získání tržního podílu, má obvykle za cíl vytvořit fikci o budoucí hodnotě a s tím firmu prodat. Problém je v tom, že manažeři i investoři mohou propadnout nekritické představě o tom, jak dlouho si firma podíl udrží a jak ho skutečně kapitalizuje.
Velmi snadno se může stát, že máte skoro 100% trhu, ale pak službu zpoplatníte – a uživatelé vám hromadně utečou k dosud zmírající podobné službě, která je zadarmo (nemusí to být ani zadarmo, stačí jen změnit zavedená pravidla a dopadnete třeba jako Rapidshare - pozn. Václav Vlček). Po pravdě řečeno, větší dojem než Facebook na mě udělala Zynga: Vzali existující ekosystém vytvořený někým jiným a dokázali ho zatraceně dobře podojit. Nemůžu se se „sociálním hraním“ osobně příliš srovnat, je mi cizí a je to příliš účelové dojení kreditek, ale jako obchodní zásah do černého je to prostě perfektní.
Příliš rychlá expanze
I když vyděláváte peníze, jste v „černých číslech“ a nerostete čistě na úkor investora, můžete tak zvaně přepálit expanzi. Růst firmy není jednoduchý, jinak se řídí firma o pěti lidech, jinak o padesáti a jinak o pěti tisících. Potřebujete zvětšit administrativu, přidat další řízení, s koncem „demokracie“ a nástupem „dilbertizace“ firmy se objevují potlačená nepřátelství „starých“ zaměstnanců vůči „novým“, „korporátně vzdělaným“ vůči „garážníkům“, jedné divize proti druhé.
Tohle nutně musí přijít a úspěch firmy je založen na tom, jak úspěšně a nebo neúspěšně dokáže vedení tyhle problémy vyřešit bez přílišné debilizace a formalizace. Poměrně běžně se stává, že při expanzi vaše příjmy rostou pomaleji, než náklady, zvláště když otevíráte nové pobočky, továrny a expandujete do cizích zemí. Zároveň obvykle klesá celková efektivita řízení a kontrola nad celou činností. Poměrně snadno se tak dostanete do situace, kdy zdravá část vašeho podnikání dotuje tu nezdravou. A vy si můžete vybrat: Se ztrátou vycouvat a omezit škody, nebo zkusit problémy překonat – a pak buď uspějete a nebo skončíte.
Velmi speciálním případem, který je typický pro výrobu hardwarových komponent, jsou přehnané investice do výrobních linek. Stroje pro výrobu integrovaných obvodů, obrazovek, lisování CD apod. jsou šíleně drahé – a pokud je začnete masivně nakupovat, skončíte v problémech. Docela běžné jsou potíže, které vám vzniknou tím, že koupíte konkurenta, který byl rovněž v problémech (aka fúze AMD/Ati). Je to podobné, jako když kupujete ojetého bavoráka: Cena, kterou za něj zaplatíte při nákupu, zdaleka není konečná, ale budete potřebovat ještě různé opravy, úpravy a podobně.
Pokud si firmu (a nebo bavoráka) kupujete na hraně svých finančních možností, aniž byste měli jasnou představu o tom, jak na tom rychle vyděláte, můžete najednou zjistit, že vám vyskočily náklady a vy nevíte, co s tím. Pak se ocitnete v problémech i vy sami – což se stalo kupříkladu u prodeje Commodoru firmě Escom a později Gateway.