Úvaha: Jak kolabují IT giganti
i Zdroj: PCTuning.cz
Apple Článek Úvaha: Jak kolabují IT giganti

Úvaha: Jak kolabují IT giganti | Kapitola 6

Michal Rybka

Michal Rybka

25. 2. 2011 03:00 29

Seznam kapitol

1. Byznys jako na horské dráze 2. Faktory krachu 3. Genialitou k úspěchu? Ne tak docela! 4. Bez zisku to nejde
5. Ovládni, patentuj a panuj 6. S otevřeností do pekel 7. Kde je ten zakopaný pes? 8. Pravda je ve hvězdách

I když se z krátkodobého pohledu zdá, že se technologie proměňují jenom pozvolna a jsou v nich oblasti, které se vlastně moc nemění, je vývoj IT ve skutečnosti velice dynamický a svou povahou revoluční. I když jste pár let na koni a úspěchy se jenom hrnou, další rok může velice jednoduše přijít zlom a najedou přijde krach. Proč? O tom si zapolemizujeme v dnešní úvaze.

Reklama

Příliš otevřený a rychle se diverzifikující ekosystém

Jak se přesvědčilo Atari v roce 1982, není příliš chytré mít moc otevřenou platformu, pro kterou si může každý vydávat co chce, za jakou cenu chce a v tak nekvalitní provedení, jak se mu chce – může to podemlít vaši snahu o prodej kvalitního zboží a poškodit vaše renomé a váš business. Otevřený systém také způsobuje, že vám všemi směry unikají potenciální zisky, každý nezávislý výrobce se vás snaží obejít a i když vaše platforma úspěšně funguje a expanduje, vy z toho nic nemáte. 

Tohle je opravdový problém – IBM založilo segment PC kompatibilních počítačů, ale bylo z něj v podstatě vytlačeno levnějšími výrobci a PC hardware už nevyrábí. Androidu pro změnu hrozí jiný problém – velká diverzifikace, která by mohla způsobit, že se platforma rozpadne do mnoha menších, navzájem nekompatibilních produktů. 

Úvaha: Jak kolabují IT giganti
i Zdroj: PCTuning.cz

Na otevřených platformách prakticky nikdo nezbohatl, ale jsou zajímavé jako nástroj, kterým můžete navrtat příjmy vaší konkurence a zmenšit jejich možnosti v oblastech, o které se skutečně zajímáte. Proto považuji Android hlavně za snahu podlomit jak Apple, tak Microsoft (a možný zásadní důvod vzrůstající tenze mezi Googlem a těmito firmami).

Finanční balancování na hraně možností

Jedna z odvážnějších ekonomických pouček říká, že jako podnik fungujete skutečně dobře jenom tehdy, pokud maximálně efektivně využíváte jak vlastní, tak cizí zdroje financování. Jinak řečeno, pokud si od banky „rozumně nepůjčíte“, nejedete na hraně svých možností, což je „špatně“. Problém nastane při takovém „optimálně zadluženém chodu“ ve chvíli, kdy z jakéhokoliv důvodu potřebujete zase půjčit: Potřebujete neplánovaně investovat a nebo pokrýt ztráty. 

Najednou se ukazuje, že jste rizikový klient a financování nemusíte najít. Ani vysoké příjmy, které se periodicky neopakují, nemusí bankám sloužit jako záruka, na jejímž základě vám dají peníze. I banky dobře ví, že zdánlivě rozjetý IT business s vysokými příjmy, ale současně s vysokými náklady, se může pěkně po sinclairovsku rozplácnout o podlahu – a proto je pro ně rizikový. Pokud operujete na hraně svých možností, tak vás první nehoda hodí na sucho, na milost a nemilost investorům.

Velmi levná konkurence

Východoasijským cenám se těžko konkuruje. Ceny za práci jsou tam nízké, bezpečnostní normy jsou tam slabé, nehrozí vám zdlouhavé právní tahanice a může vám být jedno, když při produkci „ekologického“ a „lowkarbonfút­printového“ zboží otrávíte pracovníky subdodavatele. Rozhodně se ale musíte připravit na to, že vás čeká válka proti padělkům všeho druhu a kvality a vy se budete zaměřovat hlavně na potírání těch, které vás doopravdy ohrožují. 

Dokud jsou levné napodobeniny mizerné kvality a občas někomu vybuchnou v kapse a popálí ho, můžete všechny zákazníky varovat, že padělky jsou šunty. Pokud asijský konkurent zahájí regulérní výrobu kvalitních klonů a nebo vlastních variací, jste, tak řečeno, v pytli. To už je rozumnější vyházet lidi z továren v „rozvinutých“ zemích, nechat si tam jenom vývoj, marketing, distribuci a právní služby a všechno vyrábět přímo v Asii. 

Úvaha: Jak kolabují IT giganti
i Zdroj: PCTuning.cz

Pokud tohle neuděláte, skončíte, protože nebudete schopni konkurovat rychlostí, kvalitou a cenou. Jak říkají zlé jazyky, poslední v Evropě vyráběné cenově konkurenceschopné počítače dělal Sinclair – a neletoval je moc dobře. Asijská konkurence navíc stále roste i kvalitativně, stačí se podívat, kam se v posledních letech posunul Samsung. Stará reklama IBM, kdy se pán dívá na počítač asijské produkce a komentuje to „Nevyráběla tahle firma před rokem pračky?“ se vrací jako bumerang. V téhle branži je loajalita nízká, mělo ji IBM, má ji Apple, ale většině smrtelníků je zatraceně jedno, co vyráběl před rokem výrobce jejich počítače, hlavně že je jeho nový notebook hezký, výkonný a levný.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama