Úvaha: Přichází konec optických médií?
i Zdroj: PCTuning.cz
Zábava Článek Úvaha: Přichází konec optických médií?

Úvaha: Přichází konec optických médií? | Kapitola 4

Michal Rybka

Michal Rybka

19. 11. 2010 03:00 50

Seznam kapitol

1. Optická média jsou mrtvá. Mrtvá! 2. Je to opravdu tak? 3. Optické mechaniky na ústupu 4. Jak je to vlastně se spolehlivostí?
5. Kam s důležitými daty? 6. Vítejte v online Matrixu v0.1b 7. Nebezpečí a nástrahy online zálohování 8. S plackou na věky věků

Po letech je to tady: Apple nabízí instalačky pro nový a ještě placatější Macbook Air na flešce a Microsoft prodává Office pouze jako sériové číslo, zbytek si stáhnete z netu. „Optická média jsou mrtvá“, jde kolem hlas. Ale je tomu tak opravdu? Ano, mají malou kapacitu, pomalu se zapisují a moc toho nevydrží. Ale odepsat je úplně?

Reklama

Dalším poměrně radikálním názorem, se kterým jsem se setkal, je představa, že SSD je mnohem spolehlivější než harddisk a tudíž žádné zálohování není potřeba. Pisatel argumentoval obřími údaji MTBF (mean time between failures), které jsou u SSD lepší než u HDD, a mnohem lepší, než u optických mechanik. Problém je v tom, že si lidi zásadním způsobem pletou „očekávanou životnost“, která rozhodně nesouvisí s MTBF, které udává „spolehlivost“. MTBF udává, jak často by se měly vyskytovat závady při provozu – je jasné, že čím méně komponent a čím je zařízení mechanicky jednodušší, tím vyšší bude MTBF.

Udávaná očekávaná životnost SSD je poměrně nízká – obvykle se udává mezi 10-15 lety, což je méně než u harddisků. Tam je limitovaná hlavně životností mechanických komponent a elektroniky – magnetický záznam sám je totiž velmi stabilní. Flash paměti mají tendenci umírat zcela neočekávaně a kompletně – přišel jsem dosud o tři paměťové karty, dva USB flash disky a jedno SSD, ve všech případech to byla „smrt bez varování“. V jednom okamžiku zařízení funguje – a najednou je nefunkční. Jedna z paměťových karet mi umřela ve foťáku během výletu a bylo vidět, kdy přesně: Fotil jsem v muzeu (vychovaně, bez blesku), fotky jsou v pořádku, v pořádku – a najednou lup, všechny další jsou špatně, půlka obrázku chybí, jsou tam špatné barvy, konec. 

Nedělal jsem nic divného, žádné záření, vysoké napětí, nic, flešce najedou prdlo v hlavě a už nebyla schopná nic uložit dobře, i když se při diagnostice stále tvářila, že je v naprostém pořádku. Jeden z USB disků mi umřel doslova během kopírování souborů a to tak, že už nebylo možné ani číst, ani zapsat – a opravdu nešlo o levnou značku, neběhal jsem s ním v extrémních podmínkách, nic. Prostě z ničehož nic během vteřiny pošel. Pokud takové zařízení používáte pro nějakou dočasnou práci, tak to asi nevadí, ale dovedete si představit, že by se vám v podobném stylu vypařilo z počítače třeba účetnictví? Vytvořit si sbírku driverů pro instalaci – v pohodě. Ale mít to jako jediné místo, kde je budu mít uložené? Ani omylem!

Úvaha: Přichází konec optických médií?
i Zdroj: PCTuning.cz


DVD s keramickou záznamovou vrstvou. Vydrží navěky nebo ne?

Datová média dělí do dvou tříd: Normální (pracovní) a archivační. U první kategorie chcete co nejvyšší počet přepisů, co nejnižší MTBF – očekávaná životnost kolem 10ti let bohatě stačí na to, abyste ke konci životnosti data přesypali na nové zařízení, které bude mít 100x vyšší kapacitu, 10x vyšší rychlost a bude vás stát třetinu toho, co to původní. Druhá kategorie skončí v archivu a jde o to, aby v co nejzachovalejším stavu byla k dispozici v případě, že bude potřeba.

Buďme realisty: Archivní média patrně NEBUDOU potřeba. Důležité informace se neustále přelévají z jedné generace zařízení na další a zase na další. S trochou ležérnosti se můžete spolehnout na to, že když vám někdo ukradne mobil s databází kontaktů, máte ji stále na desktopu v práci. A nebo když vám havaruje v desktopu disk, stále jsou v mobilu – stačí jedna synchronizace a je všechno tak, jak to bylo. Pokud nedojde ke katastrofě nebo spíše pokud se katastrofy nesejdou, na archivační média už nikdy nesáhnete.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama