3DMark — rozbor technologií a test grafik i procesorů | Kapitola 4
Seznam kapitol
3DMarky jsou nejlepšími „neherními“ testy herních počítačů. Nejnovější verze by se ráda prosadila i jinde, obsahuje proto multiplatformní testy pro Windows, Android a iOS současně. Na výkonné herní sestavy se ale samozřejmě nezapomnělo, test Fire Strike podporuje nejmodernější efekty DirectX 11 a v nastavení Extreme vypadá úchvatně.

Zvolte nejlepší hry roku 2023 a vyhrajte herní hardware
S partnerem Samsung SSD přinášíme velkou čtenářskou a redakční anketu. Za svůj hlas pro nejlepší hru můžete získat řadu cen…

Cloud Gate je středně náročný testovací balík určený pro notebooky a typické domácí počítače. Dle tvrzení vývojářů je benchmark například vhodný pro testování integrovaných grafických karet. Stejně jako Ice Storm obsahuje balík dva testy zaměřené na výkon grafické karty a jeden test výpočtů fyziky zaměřený na výkon procesoru. Cloud Gate je postaven na enginu shodném s třetím testovacím balíkem Fire Strike. U Cloud Gate je ale nastavena limitace na úroveň rozhraní DirectX 10. V tomto testu je proto možné měřit výkon i staršího hardwaru bez podpory DirectX 11. Při základním nastavení běží všechny testy v rozlišení 1280 × 720 px.
Graphics test 1

První grafický test je stejně jako u balíku Ice Storm zaměřen na otestování schopností počítače renderovat scény náročné na geometrii, zatímco nároky na shadery jsou nízké. V průměrném snímku jsou zpracovány tři miliony vrcholů, které vytvoří 1,1 milionu trojúhelníků v mapě stínů a na výsledné scéně. V každém snímku je současně průměrně zpracováno 18 milionů pixelů. Vypnuto je volumetrické osvětlení, zapnuty naopak zůstaly částicové efekty a post processing efekty hloubky ostrosti a rozmazání (počítáno pomocí FFT).
Graphics test 2

Ve druhé scéně jsou kladeny nároky na velkou výpočetní náročnost shaderů, zatímco geometrie je výrazně méně než v prvním testu. V průměru je v každém snímku zpracováno 1,8 milionu vrcholů a vykresleno 690 tisíc trojúhelníků. Zapnuto je jednoduché volumetrické osvětlení, vypnuty jsou však částicové efekty. Nastavení post processing efektů je shodné s prvním grafickým testem.
Physics test

Cílem je změřit schopnost hardwaru provádět výpočty fyziky na procesoru. Zátěž na grafickou kartu je v tomto testu minimalizována. Test má 32 simulovaných světů. Každý z nich má čtyři deformovatelné objekty, čtyři klouby a 20 pevných objektů, které mezi sebou interagují. Pevné objekty jsou neviditelné a jsou použity k navození dojmu tlakové vlny.
Na každém procesorovém jádře je spuštěno jedno vlákno výpočtů a každý svět má vlastní simulovaný částicový systém. Doba testu je přibližně dvacet sekund, samotné měření však začíná až po osmi sekundách. Použit je fyzikální engine Bullet Open Source Physics Library.