3DMark — rozbor technologií a test grafik i procesorů
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek 3DMark — rozbor technologií a test grafik i procesorů

3DMark — rozbor technologií a test grafik i procesorů

Tomáš Šulc

Tomáš Šulc

8. 2. 2013 03:00 29

Seznam kapitol

1. Exkurze do historie 2. 3DMark ve znamení změn 3. Testovací balík Ice Storm 4. Testovací balík Cloud Gate 5. Testovací balík Fire Strike 6. Testovací sestava, metodika 7. Výsledky grafik a procesorů v testech Ice Storm
8. Výsledky grafik a procesorů v testech Cloud Gate 9. Výsledky grafik a procesorů v testech Fire Strike 10. Výsledky grafik a procesorů v testech Fire Strike Extreme 11. Galerie screenů ze scén Ice Storm a Cloud Gate 12. Galerie screenů ze scén Fire Strike (Extreme) 13. Závěr

3DMarky jsou nejlepšími „neherními“ testy herních počítačů. Nejnovější verze by se ráda prosadila i jinde, obsahuje proto multiplatformní testy pro Windows, Android a iOS současně. Na výkonné herní sestavy se ale samozřejmě nezapomnělo, test Fire Strike podporuje nejmodernější efekty DirectX 11 a v nastavení Extreme vypadá úchvatně.

Reklama
3DMark — rozbor technologií a test grafik i procesorů
i Zdroj: PCTuning.cz


screenshot z testu Mother Nature v 3DMarku 2003

Když se řekne benchmark grafických karet, vybaví se každému hráči počítačových her a současně fandovi jejich grafiky a technologií série programů 3DMark. První verze pojmenované 3DMark 99 jsme se dočkali už na konci roku 1998. Program tehdy využíval ranou verzi enginu MAX-FX, který byl později použit u hry Max Payne a na poměry doby svého vydání měl benchmark špičkovou kvalitu grafiky. To ostatně platí i pro drtivou většinu všech později vydaných verzí. Téměř legendárním se například stal test Mother Nature z 3DMarku 2003.

3DMark — rozbor technologií a test grafik i procesorů
i Zdroj: PCTuning.cz


screenshot z testu Jane Nash v 3DMarku Vantage

S příchodem verze Vantage v roce 2008 se populární benchmark dostal do krize. Testy ke svému běhu vyžadovaly kvůli podpoře rozhraní DirectX 10 už tehdy velmi nepopulární Windows Vista a především vizuální kvalita grafiky ani zdaleka neodpovídala velkým očekáváním. V mnoha ohledech byl dokonce 3DMark Vantage dle řady uživatelů horší než o dva roky starší 3DMark 2006. Třeba zpracování postav a především obličejů bylo v testu Jane Nash skutečně velmi bídné.

Vývojáři 3DMarku ze společnosti Futuremark se také dočkali řady obvinění z podjatosti a výrazného navyšování skóre u karet nVidia GeForce. Testy procesoru postavené na fyzikálním enginu PhysX totiž bylo možné akcelerovat přes grafické karty GeForce, díky čemuž měly tyto karty o desítky procent vyšší výsledné skóre než podobně výkonné konkurenční karty AMD Radeon. Obvinění však nebyla na místě. Futuremark o použití enginu PhysX ve svém benchmark rozhodl ještě v dobách, kdy šlo o technologii vlastněnou původní společností Ageia, a krátce po vypuknutí problémů zakázal validaci takto „vylepšených“ výsledků při dosahování rekordů.

3DMark — rozbor technologií a test grafik i procesorů
i Zdroj: PCTuning.cz


screenshot z kombinovaného testu v 3DMarku 11

Zatím posledním vydaným benchmarkem byl 3DMark 11. Vyšel před dvěma roky, zaměřen byl na podporu rozhraní DirectX 11 a vrátil populární benchmark zpět mezi elitu (byť takové popularity, jakou měl na přelomu tisíciletí a v prvních letech po roce 2000 už 3DMark pravděpodobně nikdy nedosáhne). Program obsahoval dvě různé scény pro měření výkonu při vykreslování počítačové grafiky (scény Deep See a High Temple), jednu scénu pro měření výkonu při výpočtu fyziky (v zásadě test procesoru, počítání destrukce pomocí enginu Bullet) a kombinovaný test měřící výkon při výpočtu grafiky i fyziky. Více informací o 3DMarku 11 se můžete dočíst v jeho tehdejším rozboru.

3DMark — rozbor technologií a test grafik i procesorů
i Zdroj: PCTuning.cz

Zatímco původní 3DMarky byly určené především pro měření výkonu výkonných herních počítačů a silných grafických karet, u posledních dvou verzí 3DMark Vantage a 11 je dobře patrná snaha prosadit se také ve u slabších sestav. Testy v těchto benchmarcích je totiž možné pouštět v několika různých režimech, které se liší rozlišením a především nastavením detailů. U 3DMarku Vantage šlo o režimy Entry, Performance, High a Extreme, u novějšího 3DMarku 11 pak Entry, Performance a Extreme. Ačkoliv neznám přesné údaje, domnívám se, že se tento záměr zatím Futuremarku příliš nedaří. Přesto to společnost nevzdává a nový 3DMark přináší nejvíce změn od vydání své první verze téměř před patnácti lety.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama