Call of Juarez: Gunslinger — western s nízkými nároky
Seznam kapitol
Call of Juarez byl v roce 2007 jednou z první her, které podporovaly rozhraní DirectX 10. Aktuální pokračování s podtitulem Gunsligner se technologickým průkopníkem nestane. Svými nízkými nároky potěší spíše majitele slabších PC. Přesto vypadá grafika poměrně dobře, především díky netradičnímu komiksovému zpracování.

Zvolte nejlepší hry roku 2023 a vyhrajte herní hardware
S partnerem Samsung SSD přinášíme velkou čtenářskou a redakční anketu. Za svůj hlas pro nejlepší hru můžete získat řadu cen…

Zatímco menším herním vývojářům zaměřujícím se na mobilní platformy a menší hry se v zemích bývalého východního bloku velmi daří, velkých AAA her zde nevzniká tolik, kolik bychom si přáli. V tuzemsku máme vlastně jen dva velké týmy (2K Czech a Bohemia Interactive). Podobné je to v sousedním Polsku, kde jsou největšími vývojáři týmy CD Projekt RED (série Witcher) a Techland.
Druhý jmenovaný tým byl založen už na začátku 90. let minulého století a v době před deseti lety bodoval svými technologicky vyspělými hrami. Řada z vás si možná vzpomene na hru Chrome z roku 2003 postavenou na stejnojmeném enginu. Ta sice nenabídla nijak vytříbenou hratelnost, grafika však byla na svou dobu perfektní (gameplay video ze hry nmůžete shlédnout na YouTube).

Do povědomí širší skupiny fandů počítačového hardwaru a technologií vstoupilo studio Techland v roce 2006 s westernovou střílečkou Call of Juarez. Hra běžela na třetí generaci enginu Chrome a nabídka povedenou hratelnost. Především však šlo o jednu z prvních her s podporou rozhraní DirectX 10. Byť byl přínos efektů nového API poměrně malý a nároky na výkon grafické karty velké, stal se Call of Juarez předmětem ostrého konkurenčního boje mezi nVidií a AMD.

V posledních letech vývojáři z Techlandu na technickou vyspělost her nedávají takový důraz. Ačkoliv nejnovější díl Call of Juarez s podtitulem Gunslinger používá pátou generaci enginu Chrome, rozdíly v grafice nejsou tak velké, jak by se vzhledem k sedmileté prodlevě mezi hrami mohlo zdát. Gunslinger samozřejmě obsahuje dnes používané efekty jako je ambientní okluze, měkké dynamické stínování, volumetrická světla a mnoho dalšího. V porovnání s dnešními nejlepšími hrami jako je Crysis 3, Metro: Last Light nebo Hitman: Absolution však ztrácí a technická vyspělost hry je nejvýše průměrná.

Co dělá Call of Juarez: Gunslinger pěknou a pro fandu počítačové grafiky alespoň trochu zajímavou hrou je výtvarné zpracování. Vývojáři se totiž rozhodli grafiku osvěžit pomocí tzv. cel shading renderování. Hrany jsou při použití tohoto typu vykreslování obtažené černou čárou a grafika vypadá jako by byla kreslená. V minulosti používaly cel shading grafiku například hry série Borderlands nebo starší střílečka XIII.
