Cyberpunk 2077: DLSS 2.x, ray tracing a výkon | Kapitola 5
Seznam kapitol
Brutální nároky Cyberpunku desklasovaly starší konzole a také na PC může většina hráčů na hraní na maximálních detailech zapomenout. Podíváme se na dvě technologie, o nichž se u Cyberpunku mluví nejvíc – na ray tracing a hlavně na DLSS, bez nějž by se Cyberpunk na vysokých detailech ve 4K na současných grafikách nedal hrát.

Zvolte nejlepší hry roku 2023 a vyhrajte herní hardware
S partnerem Samsung SSD přinášíme velkou čtenářskou a redakční anketu. Za svůj hlas pro nejlepší hru můžete získat řadu cen…
Když ani RTX 3090 na nativní 4K nestačí
V další sadě testů jsem se zaměřil na to, jak nejvýkonnější karta zvládá tři nejnáročnější nastavení detailů v nejpoužívanějších rozlišeních.
Předně jedno upozornění – hlídejte si, jestli rozlišení plochy odpovídá rozlišení nastavenému ve hře!
Většina lidí to asi řešit nemusí, protože mají plochu nastavenou v nativním rozlišení displeje a stejné rozlišení nastavují i ve hře. Já ale většinou testuji různá rozlišení na jednom monitoru. Cyberpunk se pak ne vždy vykresluje na monitor ve stejném rozlišení, jaké je nastavené ve hře.
Přiznám se, že z chování Cyberpunku nejsem moc moudrý. Pokud máte ve hře třeba nastaveno rozlišení 3840 × 2160 a vyskočí na vás nějaká notifikace z desktopu, který má nastaveno rozlišení 1920 × 1080 bodů, spolu ní se rozlišení Cyberpunku na monitoru změní na 1920 × 1080 bodů (i když hra vnitřně běží ve 4K). A totéž se stane, pokud budete chtít udělat screenshot přes Win+G skrz aplikaci Xbox – ze hry nastavené na 4K vypadne screenshot s rozlišením 1920 × 1080.

Zkrátka pokud se vám zdá obraz ve hře rozmazanější, než by měl být, ujistěte se, že se opravdu vykresluje v nativním rozlišení monitoru. Na screenshotu výše je to poznat třeba na písmenkách z OSD Frameview – měla by být krásně ostrá a sedět přesně na pixely, ale jsou interpolovaná na poloviční rozlišení a rozmazaná.
A už k testům. Na stejné scéně a stejné sestavě jsem změřil výkon s předvoleným nastavením Ultra, Ray Tracing Medium a Ray Tracing Ultra. U ray tracingu opět s hvězdičkou – vypnul jsem DLSS, které je u obou profilů jinak nastavené na auto.
I bez ray tracingu se RTX 3090 dostává ve 4K na pouhých 46 snímků za sekundu. V nativním rozlišení s ray tracingem na středních detailech klesá výkon ještě o třetinu níže a s ray tracingem na ultra už je to jen 21,4 snímků za sekundu.

A input lag k tomu!
Jako by celkem nízké snímkové frekvence nestačily, přidává se k nim ještě input lag. Cítil jsem jej i na snímkových frekvencích, které bývají v jiných hrách už bezproblémové. I při snímkových frekvencích kolem 40 snímků za sekundu je znát, že se hra za myší loudá (a to platí i pro herní G305 od Logitechu s frekvencí snímání 1000 Hz).