Dirt Rally: rozbor hry a vlivu nastavení detailů na výkon | Kapitola 2
Seznam kapitol
V dnešním rozboru se podíváme na velmi očekávanou závodní hru Dirt Rally. Předem vám můžeme prozradit, že kromě klasických testů vlivu jednotlivých detailů, uvidíte i nepěkné překvapení v kvalitě obrazu. Mezi grafickými kartami AMD a Nvidia jde zde opravdu výrazný rozdíl. Zajímavosti se dočkáte i v samotném nastavení detailů.
Oficiální požadavky hry
Minimální sestava
— Operační systém: 64 bit: Windows 7 nebo Windows 8.1 nebo Windows 10
— Procesor: AMD FX série nebo Intel Core i3
— Operační paměť: 4 GB RAM
— Pevný disk: 35 GB volného místa
— Grafická karta: Nvidia GeForce GT 430 nebo AMD Radeon HD 5450 nebo Intel HD4000
Doporučená sestava
— Operační systém: 64 bit: Windows 7 nebo Windows 8.1 nebo Windows 10
— Procesor: AMD FX-8150 nebo Intel Core i5 4670K
— Operační paměť: 8 GB RAM
— Pevný disk: 35 GB volného místa
— Grafická karta: Nvidia GeForce GTX 780 nebo AMD Radeon R9 290
Minimální požadavky jsou celkem nízké. Požadavky na CPU jsou hodně zobecněny na AMD FX nebo Intel Core i3. Čtyři gigabajty RAM jsou také v dnešní době už naprosté minimum, které má asi každý majitel PC pokoušející se hrát hry. Co ovšem doslova praští do očí, jsou požadavky na minimální grafickou kartu. Ano vidíte správně! I na redukci mezi základní deskou a monitorem (integrovaný Intel) si hru na minimální detaily zahrajete.
U doporučené sestavy bych se trochu ohradil proti porovnávání AMD FX-8150 a i5 4670K, protože testovaný AMD FX8370 se zde zrovna dobře nepředvedl a hru výrazně limitoval už kolem 70-80 fps. Intel Core i7-2600K pustí hru i do hodnot nad 120 fps. Zbytek požadavků celkem odpovídá tomu aby jste si hru zahráli na maximální detaily i ve vyšších stupních MSAA.
Testovací sestava
Hlavní testovací PC je založeno na starším, ale stále dobrém procesoru Intel Core i7-2600K (Sandy Bridge), který je přetaktován na 4,5 GHz. Šestnáct gigabajtů RAM by mělo s rezervou zajistit, aby testované hry měly dostatek operační paměti. Hry jsou instalovány na 1TB SSD disk, a tak z případných nepřiměřeně dlouhých časů načítání můžeme vinit špatnou optimalizaci a nikoliv na pomalý HDD.
Na herní rozbory nám byla zapůjčena referenční GeForce GTX 980 Ti, která ve vetšině případů slouží jako referenční grafická karta pro hodnocení grafiky hry a zjištění samotných nároků hry na videopaměť. A také ji využiji k tomu, abych vás informoval o tom, zda si danou hru v plných detailech zahrajete i v rozlišení 4K (3840 × 2160).
Druhá grafika je velice známý a oblíbený model GeForce GTX 670 v přetaktované edici od Gigabyte. Tato grafika svým výkonem pokrývá široké spektrum podobných grafik ( výkon kolem modelů: GTX 760 OC, GTX 770, GTX 960, R9 280, R9 285), a tak bude použita v rozborech pro ukázání vlivu detailů na výkon.
Druhá sestava obsahuje procesor AMD FX 8370 přetaktovaný na 4,5 GHz, stejně jako Intel Core i7-2600K. Operační paměti je dnes již standardních 8 GB. Na této sestavě se pouze hrají hry a pořizují screenshoty, takže kromě systému je celá paměť dostupná pouze pro hry. Grafická karta je zde továrně přetaktovaný ASUS Radeon R9 290 DirectCU II. Hlavním účelem této sestavy je porovnání chování hry na AMD vs. Nvidia grafice.
Na obě sestavy byl nainstalován nejnovější operační systém Windows 10 s podporou DirectX 12, takže obě sestavy jsou již dnes připraveny na budoucí hry. Ale jak jste si mohli přečíst v našem herním mini-testu Windows 10, nový systém se vyplatí používat i na dnešní hry.
Metodika testování a nastavení hry
Protože rozbory her a nastavení detailů nejsou a nebudou běžným benchmarkováním několika grafik, a protože ne každý efekt se projeví na jakékoliv scéně, bude se vždy testovaná lokace lišit podle detailu a nastavení, které právě zkoušíme. To v Dirt Rally není žádný problém. Jedná se o závodní hru s možností libovolné volby prostředí závodu a vozidla.
Dirt Rally umožňuje změnu detailů během hry a není nutný restart hry (kromě rozlišení textur). Test tedy jako vždy bude proveden s přesností pixel na pixel, kromě efektu kouřů od pneumatik. Snaha byla vždy testovat detail v takovém místě kde se nejvíce projeví na kvalitě grafiky.
Test vlivu jednotlivých detailů bude proveden na grafické kartě GTX 670 při následujícím referenčním nastavení detailů. Zvolil jsem CMAA vyhlazování místo MSAA, protože jsem chtěl aby se více projevily i méně náročné detaily. MSAA si vetšinou bere hodně výkonu a ostatní detaily už tak nehrají velkou roli. Detailů je k testování opravdu hodně, takže pojďme na to...