Když procesor nestíhá aneb proč u nás ve Far Cry 6 Radeony nedrtí GeForce
i Zdroj: Ubisoft
Grafické karty Článek Když procesor nestíhá aneb proč u nás ve Far Cry 6 Radeony nedrtí GeForce

Když procesor nestíhá aneb proč u nás ve Far Cry 6 Radeony nedrtí GeForce | Kapitola 3

Adam Vágner

Adam Vágner

7. 4. 2023 15:00 59

Seznam kapitol

1. Důvěřuj, ale prověřuj! 2. Testovací sestava 3. HD textures 4. Ray tracing a vliv na kvalitu obrazu 5. Co udělá chyba měření 6. Ryzen 9 5900X a RTX 4090 s RT 7. Proč procesor nestíhá, i když se fláká 8. Ryzen 9 5900X a RTX 4090 bez ray tracingu 9. Ryzen 9 5900X a RTX 4090, vliv odrazů a stínů DXR na výkon 10. Ryzen 9 5900X a RTX 4080 s RT 11. Ryzen 9 5900X a RTX 4080 bez ray tracingu 12. Ryzen 9 5900X a RTX 4080, vliv odrazů a stínů DXR na výkon 13. Ryzen 9 5900X a RX 7900 XTX s RT 14. Ryzen 9 5900X a RX 7900 XTX bez ray tracingu 15. Ryzen 9 5900X a RX 7900 XTX, vliv odrazů a stínů DXR na výkon 16. Core i7-13700K a RTX 4090 s RT
17. Core i7-13700K a RTX 4090 s RT, HD textures 18. Core i7-13700K a RTX 4090 bez ray tracingu 19. Core i7-13700K a RTX 4090, vliv odrazů a stínů DXR na výkon 20. Core i7-13700K a RTX 4080 s RT 21. Core i7-13700K a RTX 4080 s RT, HD textury 22. Core i7-13700K a RTX 4080 bez ray tracingu 23. Core i7-13700K a RTX 4080, vliv odrazů a stínů DXR na výkon 24. Core i7-13700K a RX 7900 XTX s RT 25. Core i7-13700K a RX 7900 XTX s RT, HD textures 26. Core i7-13700K a RX 7900 XTX bez ray tracingu 27. Core i7-13700K a RX 7900 XTX, vliv odrazů a stínů DXR na výkon 28. Shrnutí výsledků s ray tracingem 29. Shrnutí výsledků bez ray tracingu 30. Když spíš než grafiku testujete procesor 31. Far Cry 6: etalon implementace ray tracingu. Akorát že vůbec. 32. Hrajete jen hry z testů karet?

Zaráží vás, že se výsledky testů grafik napříč weby někdy výrazně liší? Podíváme se na jednu z mnoha příčin. Vezmeme si tentokrát jen jedinou hru a v unikátním testu ji pořádně rozpitváme na sestavě s Ryzenem 9 5900X a Core i7-13700K a Radeonu RX 7900 XTX, GeForce RTX 4080 a RTX 4090. Uvidíte, jak extrémně může někdy výsledky ovlivnit jenom jiná testovací platforma.

Reklama

HD texture pack

Na guru3D najdete zmínku o tom, že testují se zapnutým HD texture packem, protože: „Since we test with 8GB graphics cards predominantly these days, we install and enable it as default.“

A je běžnou praxí, že s tímto nastavením testují recenzenti napříč testy všechno od 4GB až po 16GB karty i ve 4K, aniž by je nějak vzrušovalo, že samotné AMD čí vývojáři deklarovali, že na bezproblémové 4K musíte mít na kartě 16 GB VRAM a na nižší rozlišení alespoň 12 GB VRAM.

Jinak skutečně dochází v benchmarku k náhodným a poměrně výrazným propadům výkonu a při hraní k vypadávání textur (nebo přesněji jejich nahrazením za něco, za co by se kdysi styděly i 3GB grafiky).

Jaký vliv mají textury s vysokým rozlišením na kvalitu grafiky, se můžete podívat na následující sadě screenshotů. Protože majitelé monitorů s full HD tvoří stále většinu hráčů, většina screenshotů je natípaná v tomto rozlišení. Pár ukázkových ve 4K ale najdete v této kapitole také.

Originál je jen jeden!

Náš redakční systém má responzivní webdesign a automaticky upravuje prvky na stránce tak, aby se co nejlépe naskládaly do zobrazovací plochy prohlížeče – včetně obrázků. Kvůli tomu nemůžu ovlivnit, v jaké podobě se ve vašem prohlížeči otevře. 

Například snímek obrazovky s původním rozlišením 1920 × 1080 bodů se po rozklepnutí na monitoru se stejným rozlišením otevře v okně automaticky zmenšený. 

chroma subsampling
i Zdroj: PCTuning.cz
chroma subsampling
Když procesor nestíhá aneb proč u nás ve Far Cry 6 Radeony nedrtí GeForce
i Zdroj: PCTuning.cz

Při zmenšování, ale i při zvětšování snímku se obraz v prohlížeči převzorkovává náročnějším filtrováním, při němž je původní snímek rozostřený a zase doostřovaný. Totéž platí i o obrázcích s posuvníkem na porovnání kvality, který se kvůli responzivnímu designu zobrazuje ve dvou základních rozměrech podle šířky hlavního sloupce s obsahem. 

Níže vidíte srovnání výřezů na pixelové mřížce monitoru mřížce – zatímco u originálu sedí pixely přesně na zobrazovací body, při otevření ve vyskakovacím okně se snímek interpoluje na nižší rozlišení, celé se to mázne a ztmavne. U fotek to nevadí, ale pokud chceme srovnávat třeba kvalitu upsamplingu nebo vyhlazování hran, je podobné zkreslení neakceptovatelné.

Zoom 81%
i Zdroj: PCTuning.cz
Zoom 81%

Nezáleží jen na redakčním systému, ale i na tom, jak máte právě nazoomovanou webovou stránku v prohlížeči. A vliv má i nastavené měřítko pro monitor – pokud ve Windows změníte v nastavení obrazovky měřítko třeba na 125 %, musíte obrázek s rozlišením 1920 × 1080 bodů v prohlížeči zmenšit na 80% velikost, aby se ukázal jedna ku jedné bez převzorkování a vše sedělo přesně pixel na pixel.

Můžete to ale obejít tím, že zdrojové obrázky otevřete v záložkách na pozadí a zvětšíte na sto procent.

Obrázky v originálním rozlišení ve většině prohlížečů otevřete …

Pokud budete chtít snímky porovnávat v prohlížeči, doporučím vám spíš Edge na Chromiu než Chrome. V Chrome mi při přepínání mezi snímky ve 4K problikávala tmavá obrazovka, kvůli které vám spousta věcí uteče.

Při prohlížení obrázků v internetovém prohlížeči se vám ještě můžou hodit tyto zkratky:

  • F11 – přepínání celoobrazovkového režimu
  • CTRL + F4 – zavření aktuální záložky
  • CTRL + Tab nebo CTRL + PgDown – následující záložka
  • CTRL + Shift + Tab nebo CTRL + PgUp – předchozí záložka
  • CTRL + numpad plus – zvětšení stránky (obrázku)
  • CTRL + numpad mínus – zmenšení stránky (obrázku)
  • CTRL + numpad 0 – měřítko na 100 % (1:1)
  • CTRL + numpad 1..9 – rychlé přepnutí mezi první až devátou záložkou

Vývojář Alexander Poliščuk na videu pro AMD vyjmenoval nové technologie, které Far Cry 6 díky spolupráci s AMD využívá – DirectX 12 Ultimate, FidelityFX CAS (Contrast Adaptive Sharpening), DXR Raytracing, Variable Rate Shading a nějaký pátek už tu s námi je FreeSync Premium Pro pro korektní zobrazení HDR na podporovaných monitorech a asynchronní shadery. V připraveném textu markeťáci ještě vynechali FidelityFX Super Resolution (FSR) pro kvalitnější zvětšení obrazu na vyšší rozlišení.

 

Far Cry 6 je jednou z her, na jejímž vývoji spolupracovalo AMD intenzivněji, takže asi nepřekvapí, že má demonstrovat i výhody karet vyšší kapacitou pamětí. Právě 16 GB paměti je totiž jednou z vlastností Radeonů RX 6800, RX 6800 XT a RX 6900 XT, kterým nemohly konkurovat žádné GeForce řady RTX 30 s výjimkou RTX 3090 a RTX 3090 Ti se 24 GB paměti.

Do hry si tak můžete při instalaci stáhnout i balík textur s vysokým rozlišením (HD Texture Pack). Položku HD Textures potom najdete v sekci Quality. Pro rozlišení 1920 × 1080 bodů s texturami v HD doporučují vývojáři 12 GB paměti, pro 4K už 16 GB.

Když procesor nestíhá aneb proč u nás ve Far Cry 6 Radeony nedrtí GeForce
i Zdroj: PCTuning.cz

Pokud si na kartě jako RTX 3080 Ti s 12 GB paměti, která se v dobách, kdy byla běžně dostupná, prodávala za částky kolem třiceti tisíc, dovolíte nastavit kombinaci rozlišení 4K a HD textur, bude na vás ve chvílích, kdy nestačí paměť, v pravém rohu obrazovky vyskakovat přátelské upozornění naznačující, že jste si nekoupili správnou grafickou kartu.

12 GB VRAM a HD textury
i Zdroj: PCTuning.cz
12 GB VRAM a HD textury | Stáhnout obrázek

Nelze na něj najet myší a zavřít jej, nedá se vypnout, nepomůže escape. Zbavit se ho můžete jen tím, že zakážete overlay (upozornění na OSD) v klientu Ubisoft Connect. (Nenechte se zmást rozlišením screenshotu, hra běžela ve 4K, snímky jsou ale zmenšené na 1080p) 

Asi jen u málokteré hry herním vývojářům až tak záleží na tom, aby vás upozornili, že jste si zvolili nastavení, na které vaše grafika nestačí. Při výrazném nedostatku paměti dostavují opravdu nepříjemné propady výkonu zejména v benchmarku. Při běžném hraní to není tak drastické, pokud zrovna náhodou nehrajete ve 4K na 8GB kartě.

Tím nechci říct, že by se s HD texturami na 12GB kartě hrát ve 4K bez vad – nedá. Většinou textury vypadají, jak mají, ale občas se na některé objekty, které máte před nosem, načte textura s až absurdně nízkým rozlišením – podstatně nižším než při použití textur ve standardním rozlišení. Jako třeba na snímku níže u budíků v kokpitu letadla. 

Když procesor nestíhá aneb proč u nás ve Far Cry 6 Radeony nedrtí GeForce
i Zdroj: PCTuning.cz

Jenom se mi nezdá, že by se to nedalo zařídit tak, aby se do paměti vešly zrovna ty ciferníky a v low-resu byly místo toho šmouhy na skle nebo nějaké fleky dole na silnici. Ale ať už by to šlo udělat líp, nebo ne, máme tady hru, ve které to v 4K na maximálních detailech bez 16 GB paměti prostě nejde.

Vážně nehodlám polemizovat nad tím, jestli je lepší dostat za podobnou cenu kartu s 10 GB paměti, nebo kartu se 16 GB paměti, která z nich zastará dřív anebo jestli v budoucnosti bude 16 GB na kartě nutnost. Obojí je jasné. Jenom běžně nevídám, aby hra člověka přesvědčovala o tom, že má špatnou grafiku, s takovou důsledností.

Legrační je, že něco, na co nestačila RTX 3080 Ti za třicet tisíc, zvládne Ryzen 7 5700G s 32 GB RAM a integrovanou grafikou, která má výkon někde mezi GT 1030 a  GTX 1050 Ti. Na takové sestavě vám zrovna HD textury bez problémů poběží (ale další detaily budete muset stáhnout, protože integrovaná grafika na maximální detaily nemá výkon).

Restart nutný

Hra pro změnu rozlišení textur bohužel vyžaduje restart. Zároveň v ní nelze ukládat pozice; uloží se pouze jedna, která vás po načtení vyhodí pokaždé někde jinde v blízkosti posledního kontrolního bodu. Ani pohyb nelze ovládat s přesností na pixely. To vše znemožňuje trefit tutéž scénu pixel na pixel, takže z většiny videí, jejichž autoři se o srovnání kvality textur pokoušeli, toho moc nepoznáte.

Proto jsem vzal nejprve předskriptovaný benchmark. Ani v něm ale nejde slícovat dva snímky dokonale. Na scéně je řada objektů, které se zjevují a pohybují pokaždé jinak (ptáci, krokodýl, částicové efekty). Průběh od průběhu se liší i obloha a s ní bohužel i nasvícení scény. A ani při nahrávání vídeí při 60 snímcích za sekundu se při opakovaném záznamu snímky přesně netrefí do stejného okamžiku. Ale obecně pasují lépe, než když stejnou scénu trefujete ručně.

U obrázků se pro změnu nenechte zmást snímkovou frekvencí – kvůli výraznému tearingu, kvůli němuž často neseděla půlka jednoho snímku na ten druhý, jsem musel přes ovladače vynutit vsync.

Z běžné vzdálenosti k texturám nepoznáte mezi texturami v HD a ve standardním rozlišení rozdíl. 

HD Textures ON
i Zdroj: PCTuning.cz
HD Textures ON | Stáhnout obrázek
HD Textures OFF
i Zdroj: PCTuning.cz
HD Textures OFF | Stáhnout obrázek

 

HD Textures ON HD Textures OFF
i Zdroj: PCTuning.cz
i Zdroj: PCTuning.cz
HD Textures ON | HD textures OFF
HD Textures ON
i Zdroj: PCTuning.cz
HD Textures ON | Stáhnout obrázek
HD Textures OFF
i Zdroj: PCTuning.cz
HD Textures OFF | Stáhnout obrázek

 

HD Textures ON | HD Textures OFF HD Textures OFF
i Zdroj: PCTuning.cz
i Zdroj: PCTuning.cz
HD Textures ON | HD Textures OFF
HD Textures ON
i Zdroj: PCTuning.cz
HD Textures ON | Stáhnout obrázek
HD Textures OFF
i Zdroj: PCTuning.cz
HD Textures OFF | Stáhnout obrázek
HD Textures ON
i Zdroj: PCTuning.cz
HD Textures ON | Stáhnout obrázek
HD Textures OFF
i Zdroj: PCTuning.cz
HD Textures OFF | Stáhnout obrázek
HD Textures ON
i Zdroj: PCTuning.cz
HD Textures ON | Stáhnout obrázek
HD Textures OFF
i Zdroj: PCTuning.cz
HD Textures OFF | Stáhnout obrázek
HD Textures ON
i Zdroj: PCTuning.cz
HD Textures ON | Stáhnout obrázek
HD Textures OFF
i Zdroj: PCTuning.cz
HD Textures OFF | Stáhnout obrázek
HD Textures ON
i Zdroj: PCTuning.cz
HD Textures ON | Stáhnout obrázek
HD Textures OFF
i Zdroj: PCTuning.cz
HD Textures OFF | Stáhnout obrázek

Vidět je až u obvyklých věcí typu drobného textu, ale také na tom, co máte po ruce vždy, tedy na rukou a na zbraních.

HD Textures ON | HD Textures OFF HD Textures ON | HD Textures OFF
i Zdroj: PCTuning.cz
i Zdroj: PCTuning.cz
HD Textures ON | HD Textures OFF

Klasika, na které poznáte kvalitu textur neomylně, jsou rozličné tiskoviny, ani Far Cry 6 není výjimkou.

HD Textures ON
i Zdroj: PCTuning.cz
HD Textures ON | Stáhnout obrázek
HD Textures OFF
i Zdroj: PCTuning.cz
HD Textures OFF | Stáhnout obrázek

A pak jsem si ještě všiml rozdílu u map nerovností – na následujícím screenshotu ve 4K je na velkém kamenu vidět, že zatímco klasická textura má rozlišení stejně mizerné, tmavších zastíněných flíčků simulujících jeho nerovný povrch je víc a jsou detailnější. A pak je rozdíl na textuře rukavice a zbraně (a právě u těch zbraní se mi ani trochu nezdá, že ausgerechnet na něco, co máte hned před obličejem po tři čtvrtiny herního času, by se to místo na úkor nějakých textur v pozadí ve 12GB paměti nenašlo).

HD Textures ON
i Zdroj: PCTuning.cz
HD Textures ON | Stáhnout obrázek
HD Textures OFF
i Zdroj: PCTuning.cz
HD Textures OFF | Stáhnout obrázek

 

 

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama