Když procesor nestíhá aneb proč u nás ve Far Cry 6 Radeony nedrtí GeForce
i Zdroj: Ubisoft
Grafické karty Článek Když procesor nestíhá aneb proč u nás ve Far Cry 6 Radeony nedrtí GeForce

Když procesor nestíhá aneb proč u nás ve Far Cry 6 Radeony nedrtí GeForce | Kapitola 30

Adam Vágner

Adam Vágner

7. 4. 2023 15:00 59

Seznam kapitol

1. Důvěřuj, ale prověřuj! 2. Testovací sestava 3. HD textures 4. Ray tracing a vliv na kvalitu obrazu 5. Co udělá chyba měření 6. Ryzen 9 5900X a RTX 4090 s RT 7. Proč procesor nestíhá, i když se fláká 8. Ryzen 9 5900X a RTX 4090 bez ray tracingu 9. Ryzen 9 5900X a RTX 4090, vliv odrazů a stínů DXR na výkon 10. Ryzen 9 5900X a RTX 4080 s RT 11. Ryzen 9 5900X a RTX 4080 bez ray tracingu 12. Ryzen 9 5900X a RTX 4080, vliv odrazů a stínů DXR na výkon 13. Ryzen 9 5900X a RX 7900 XTX s RT 14. Ryzen 9 5900X a RX 7900 XTX bez ray tracingu 15. Ryzen 9 5900X a RX 7900 XTX, vliv odrazů a stínů DXR na výkon 16. Core i7-13700K a RTX 4090 s RT
17. Core i7-13700K a RTX 4090 s RT, HD textures 18. Core i7-13700K a RTX 4090 bez ray tracingu 19. Core i7-13700K a RTX 4090, vliv odrazů a stínů DXR na výkon 20. Core i7-13700K a RTX 4080 s RT 21. Core i7-13700K a RTX 4080 s RT, HD textury 22. Core i7-13700K a RTX 4080 bez ray tracingu 23. Core i7-13700K a RTX 4080, vliv odrazů a stínů DXR na výkon 24. Core i7-13700K a RX 7900 XTX s RT 25. Core i7-13700K a RX 7900 XTX s RT, HD textures 26. Core i7-13700K a RX 7900 XTX bez ray tracingu 27. Core i7-13700K a RX 7900 XTX, vliv odrazů a stínů DXR na výkon 28. Shrnutí výsledků s ray tracingem 29. Shrnutí výsledků bez ray tracingu 30. Když spíš než grafiku testujete procesor 31. Far Cry 6: etalon implementace ray tracingu. Akorát že vůbec. 32. Hrajete jen hry z testů karet?

Zaráží vás, že se výsledky testů grafik napříč weby někdy výrazně liší? Podíváme se na jednu z mnoha příčin. Vezmeme si tentokrát jen jedinou hru a v unikátním testu ji pořádně rozpitváme na sestavě s Ryzenem 9 5900X a Core i7-13700K a Radeonu RX 7900 XTX, GeForce RTX 4080 a RTX 4090. Uvidíte, jak extrémně může někdy výsledky ovlivnit jenom jiná testovací platforma.

Reklama

Když si ze souhrnu vezmeme kýžené měření na Ryzenu 9 5900X, o němž s jakž takž dá říci, že porovnává jablka s jablkama (rozdíl je ještě v HD texturách, ale ty nemají u karet s dostatkem paměti významný vliv), dostaneme následující výsledek:

Když procesor nestíhá aneb proč u nás ve Far Cry 6 Radeony nedrtí GeForce
i Zdroj: PCTuning.cz

který se oproti Guru3D nakonec zase tak dramaticky neliší. Naměřil jsem dokonce o pár snímků za sekundu víc. Z něj skutečně vychází Radeon lépe. A je to jednou z dobrých vlastností posledních generací karet AMD – v situacích výrazně limitovaných výkonem procesoru dokáží dosahovat o něco vyšších snímkových frekvencí než GeForce na obdobné pozici.

Mám ale novější ovladače, Ryzen 9 5900X, který může Far Cry 6 s nízkým počtem intenzivně vytížených jader sedět o něco lépe než Ryzen 9 5950X, přetaktovaný Radeon od Gigabyte, nejspíš i lepší časování pamětí (Guru3D tento údaj neuvádí) a testuji na Windows 11, zatímco Guru3D na Windows 10.

Když procesor nestíhá aneb proč u nás ve Far Cry 6 Radeony nedrtí GeForce
i Zdroj: Guru3d

A ani u toho Tom's Hardware se naměřené hodnoty výrazně neliší, když zrovna nesrovnáváte naše měření s ray tracingem a jejich měření bez něj (testují na Core i9-13900K).

Když procesor nestíhá aneb proč u nás ve Far Cry 6 Radeony nedrtí GeForce
i Zdroj: PCTuning.cz
Když procesor nestíhá aneb proč u nás ve Far Cry 6 Radeony nedrtí GeForce
i Zdroj: tomshardware.com

Ani oproti našim starším testům z PCTuningu nově naměřené výsledky nevycházejí naprosto stejně, výsledky měření opakovaných se zhruba půlročním odstupem se v řádu jednotek snímků za sekundu liší. A důvodem může být cokoliv od novějších ovladačů přes aktualizace systému či samotné hry až po prostou chybu měření a nějakou tu desetinku udělá i měření přes Afterburner místo benchmarku. 

Co s výsledky, které spíš než grafiku testují výkon procesoru?

Z naměřených hodnot vidíte, ani přetočená i7-13700K nestačí na to, abych Far Cry 6 mohl testovat bez toho, aby kartu brzdil procesor. Vliv na výkon to má dokonce i ve 4K s ray tracingem i bez, nižší rozlišení už raději ani nekomentovat.

S Mirkem Jahodou, na jehož testy pamětníci s láskou vzpomínají, jsme před lety debatovali na téma škálování výkonu grafických karet a limitů ze strany procesorů, jeho vlivu na výsledky průměrného výkonu a co s tím.

Mimo jiné koketoval i s myšlenkou přestat grafy s průměrným výkonem používat, protože většina lidí otevře jen úvod, kapitolu s průměry, závěr, a článek zavře, zatímco když tam ty průměry nedáte, musejí proklepat všechno (nebo minimálně hry, které je zajímají). Tím, že průměry do článku nedáte, vám naskáče počet prokliků a jako bonus nemusíte nějaké škálování výkonu a nějaký vliv problematických her na graf s průměrným výkonem vůbec řešit.

Nakonec mi přišlo jako rozumný kompromis zachovat testování problematických her, zachovat i kapitolu s průměry, a ty hry, které obraz o celkovém výkonu karty výrazně zkreslují, z toho průměru prostě vynechat. A někdy od té doby tituly a nastavení, u nichž je zřejmé, že v nich karty s rostoucím výkonem fakt špatně škálují a při malém počtu her by průměr výrazně zkreslily, z těch průměrů vynechávám. Grafickou kartu si většinou nevybíráte podle toho, jak bude rychlá, když ji procesor škrtí na dvou třetinách výkonu.

Nestanovil jsem si žádnou metodiku pro určení akceptovatelného a neakceptovatelného škálování, když vidím, že se mi na vrcholu žebříčku začne hromadit více modelů karet s různým výkonem a stejnými či téměř stejnými výsledky, prostě to z těch průměrů vyhodím. A protože už od listopadu mám něco málo naměřeno a na výsledcích už je vidět, kde to škáluje dobře a kde špatně, stejný osud nejspíš stihne Far Cry 6 v méně náročných nastaveních.

Ne že bych chtěl řešit to, že v jedné hře GeForce vycházejí hůře než Radeon, mnohem více mi vadí, že z testu uškrceného procesorem potom GeForce RTX 4080 vychází stejně výkonná jako RTX 4090 (resp. kvůli chybám měření někdy i výkonnější) a RX 7900 XT stejně výkonná jako RX 7900 XTX, ačkoliv o tom, že RTX 4090 je výkonnější než RTX 4080 a RX 7900 XTX je výkonnější než RX 7900 XT, by pochyboval asi jen málokdo. Takový test zkrátka nereprezentuje reálný výkon karet.

Když procesor nestíhá aneb proč u nás ve Far Cry 6 Radeony nedrtí GeForce
i Zdroj: PCTuning.cz

Limit procesorem v praxi, aneb když kvůli běžné chybě měření vychází RTX 4090 hůř než GeForce RTX 4080, nemá ani na Radeon RX 6950 XT a RX 7900 XTX je „stejně rychlá“ jako RX 7900 XT.

Další problém je, že některé hry dnes už není možné opakovatelně testovat jinak než s pomocí benchmarků. Jsem si jistý, že by se i ve Far Cry 6 dala najít lokace, v níž nebude hra tolik limitovaná výkonem procesoru a rozdíl mezi tou RTX 4080 a RTX 4090 bude lépe vidět. Jenže ve Far Cry 6 ubíhá herní čas a mění se počasí. A s jiným nasvícením scény se mění i snímková frekvence. Ve starších dílech jste se mohli uložit ke spánku, probudit vždy za slunného poledne na stejném místě a projít stejnou pasáž tak, že jste naměřili vždy téměř totéž. V šestce už na něco takového můžete zapomenout a jste odkázáni jen na ten vestavěný benchmark.

Průměr jako měřítko úspěchu

Mít možnost testovat vždy čtyřicet her, asi těch pár výjimek se špatným škálováním, které se najdou, neřeším a beru je spíše jako reprezentanta titulů, v nichž vám výkonná karta vyšší výkon nepřinese. Ale když máte v metodice devět her a ve třech z nich vám vyjde, že má RTX 4080 stejný výkon jako RTX 4090 navzdory tomu, že víte, že stejný výkon mít nemohou, prostě ten průměr považovaný za svatý grál poměřování pindíků nechcete tak významně zkreslovat. A to je přesně ten důvod, proč tu hru, v níž „RX 7900 XTX vydrtí výkonem i RTX 4090 a ukazují svůj potenciál“, do těch průměrů nejspíš přestanu započítávat a „zhorším tím průměr Radeonů“.

Další možnost je kromě průměrů s ray tracingem a průměrů bez ray tracingu přidat ještě další dvě sady průměrů, ve kterých budou započteny i výsledky, v nichž karty neškálují. Je to na desítek minut práce, stačí dát dohromady další sadu výsledků, vzorce, zprůměrovat to a přidat odkazy do šablony. V následujících článcích už mě nebude stát žádný další čas navíc. Ale bojím se, že jestli je už teď obtížné zorientovat se ve dvacetistránkových testech, s přidáním další sady průměrů a poměrů cena/výkon už se v tom nevyzná ani… Lajka.

A jako bonus budu ještě poslouchat, že honím prokliky na rozvleklých třicetistránkových recenzích, které už dnes nikoho nezajímají, zatímco machři, kteří reagují na požadavky mladých čtenářů, zvládnou totéž v šesti kapitolách.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama