Když procesor nestíhá aneb proč u nás ve Far Cry 6 Radeony nedrtí GeForce
i Zdroj: Ubisoft
Grafické karty Článek Když procesor nestíhá aneb proč u nás ve Far Cry 6 Radeony nedrtí GeForce

Když procesor nestíhá aneb proč u nás ve Far Cry 6 Radeony nedrtí GeForce | Kapitola 4

Adam Vágner

Adam Vágner

7. 4. 2023 15:00 59

Seznam kapitol

1. Důvěřuj, ale prověřuj! 2. Testovací sestava 3. HD textures 4. Ray tracing a vliv na kvalitu obrazu 5. Co udělá chyba měření 6. Ryzen 9 5900X a RTX 4090 s RT 7. Proč procesor nestíhá, i když se fláká 8. Ryzen 9 5900X a RTX 4090 bez ray tracingu 9. Ryzen 9 5900X a RTX 4090, vliv odrazů a stínů DXR na výkon 10. Ryzen 9 5900X a RTX 4080 s RT 11. Ryzen 9 5900X a RTX 4080 bez ray tracingu 12. Ryzen 9 5900X a RTX 4080, vliv odrazů a stínů DXR na výkon 13. Ryzen 9 5900X a RX 7900 XTX s RT 14. Ryzen 9 5900X a RX 7900 XTX bez ray tracingu 15. Ryzen 9 5900X a RX 7900 XTX, vliv odrazů a stínů DXR na výkon 16. Core i7-13700K a RTX 4090 s RT
17. Core i7-13700K a RTX 4090 s RT, HD textures 18. Core i7-13700K a RTX 4090 bez ray tracingu 19. Core i7-13700K a RTX 4090, vliv odrazů a stínů DXR na výkon 20. Core i7-13700K a RTX 4080 s RT 21. Core i7-13700K a RTX 4080 s RT, HD textury 22. Core i7-13700K a RTX 4080 bez ray tracingu 23. Core i7-13700K a RTX 4080, vliv odrazů a stínů DXR na výkon 24. Core i7-13700K a RX 7900 XTX s RT 25. Core i7-13700K a RX 7900 XTX s RT, HD textures 26. Core i7-13700K a RX 7900 XTX bez ray tracingu 27. Core i7-13700K a RX 7900 XTX, vliv odrazů a stínů DXR na výkon 28. Shrnutí výsledků s ray tracingem 29. Shrnutí výsledků bez ray tracingu 30. Když spíš než grafiku testujete procesor 31. Far Cry 6: etalon implementace ray tracingu. Akorát že vůbec. 32. Hrajete jen hry z testů karet?

Zaráží vás, že se výsledky testů grafik napříč weby někdy výrazně liší? Podíváme se na jednu z mnoha příčin. Vezmeme si tentokrát jen jedinou hru a v unikátním testu ji pořádně rozpitváme na sestavě s Ryzenem 9 5900X a Core i7-13700K a Radeonu RX 7900 XTX, GeForce RTX 4080 a RTX 4090. Uvidíte, jak extrémně může někdy výsledky ovlivnit jenom jiná testovací platforma.

Reklama

S aktivním ray tracingem klesá výkon a stoupá využití paměti. Ale už z toho, že propady výkonu nejsou nijak výrazné, se dá vytušit, že ray tracing neběží v nějaké echt vysoké kvalitě. Níže máte v tabulce, jaký vliv to mělo na výkon a obsazenou paměť u RTX 3080 Ti, v následujících kapitolách pak máte podrobnější výsledky naměřené na všech třech kartách na naší redakční sestavě.

DXR Reflections

DXR Shadows

snímková frekvence

alokovaná paměť procesu

OFF

OFF

86 fps

8731 MB

OFF

ON

77 fps

9090 MB

ON

OFF

80 fps

9122 MB

ON

ON

72 fps

9410 MB

Stejná data jsou spolu s dalšími údaji z monitoringu na výřezu ze screenshotů s jednotlivým nastavením (karta měla navýšený power limit nadoraz a otáčky ventilátorů zvednuté na 80 % výkonu).

Ray tracing v exteriéru

Pokud jde o ray tracing v exteriéru, moc toho na další scéně vidět není. Porovnávání komplikuje spousta věcí – s pohybem stromů se občas mezi nimi objevují a zase mizí tmavé fleky (to jsou spíše artefakty), takže některé ze stínů nemusí mít na svědomí nastavení detailů. A s rychleji ubíhajícím herním časem se na obloze dost divoce rodí a po jednotkách sekund zase mizí mraky. Některé stíny tedy nemusí mít také na svědomí nastavení detailů, ale aktuální podnebí.

Slunce po obloze navíc cestuje dost rychle, takže už po pár sekundách nepoznáte, jestli je změna výsledkem jiného nastavení, nebo prostého pohybu stínů. I když jednotlivé snímky dělí jednotky sekund, mezi prvním a čtvrým nastavením už je jejich posun výrazný. 

Některé poblikávající flíčky jsou poletující ptáci. A k tomu se ještě střídá počasí a když přijde déšť, mlha, nebo červánky, změní se nasvícení a máte po srovnávání.

Pokud jde o odrazy, na těch není při velké vzdálenosti od objektů vidět prakticky nic. U stínů je nejzřetelnější rozdíl asi u výškové budovy vzadu uprostřed – s ray tracingem nabývá na objemu. Podobné je to u některých strmých skal, na kterých se objevují stíny od slunce. A na objemu a plasticitě trochu získávají i stromy.

DXR Reflections OFF, DXR Shadows OFF
i Zdroj: PCTuning.cz
DXR Reflections OFF, DXR Shadows OFF | Stáhnout obrázek
DXR Reflections OFF, DXR Shadows ON
i Zdroj: PCTuning.cz
DXR Reflections OFF, DXR Shadows ON | Stáhnout obrázek
DXR Reflections ON, DXR Shadows OFF
i Zdroj: PCTuning.cz
DXR Reflections ON, DXR Shadows OFF | Stáhnout obrázek
DXR Reflections ON, DXR Shadows ON
i Zdroj: PCTuning.cz
DXR Reflections ON, DXR Shadows ON | Stáhnout obrázek

A ještě jeden detail je na této scéně zajímavý – totiž skála při spodní hraně obrazovky. Na ní můžete krásně vidět další problém s HD texturami a jejich vypadáváním, který jsme řešili na minulé straně. 

DXR Reflections OFF, DXR Shadows OFF
i Zdroj: PCTuning.cz
DXR Reflections OFF, DXR Shadows OFF | Stáhnout obrázek

Ray tracing se pak stará o přirozenější stíny, které jsou měkčí s rostoucí vzdáleností od objektů. Na jednom místě jsem si všiml zajímavé chybky – stín od drátů vržený na boudu je na stěně neostrý tak, jak by měl být, ale na skle s odrazem přestává ray tracing stínu fungovat a vrací se na běžnou kvalitu.

DXR Reflections ON DXR Shadows ON | DXR Reflections OFF DXR Shadows OFF DXR Reflections ON DXR Shadows ON | DXR Reflections OFF DXR Shadows OFF
i Zdroj: PCTuning.cz
i Zdroj: PCTuning.cz
DXR Reflections ON DXR Shadows ON | DXR Reflections OFF DXR Shadows OFF
DXR Reflections ON, DXR Shadows ON
i Zdroj: PCTuning.cz
DXR Reflections ON, DXR Shadows ON | Stáhnout obrázek
DXR Reflections OFF, DXR Shadows OFF
i Zdroj: PCTuning.cz
DXR Reflections OFF, DXR Shadows OFF | Stáhnout obrázek

Jinak není rozdíl moc dramatický, ale jde o ten méně náročný z obou efektů využívajících sledování paprsku.

DXR OFF
i Zdroj: PCTuning.cz
DXR OFF | Stáhnout obrázek
DXR ON
i Zdroj: PCTuning.cz
DXR ON | Stáhnout obrázek
Když procesor nestíhá aneb proč u nás ve Far Cry 6 Radeony nedrtí GeForce
i Zdroj: PCTuning.cz
Stáhnout obrázek
DXR Reflections OFF, DXR Shadows OFF
i Zdroj: PCTuning.cz
DXR Reflections OFF, DXR Shadows OFF | Stáhnout obrázek
DXR Reflections ON, DXR Shadows ON
i Zdroj: PCTuning.cz
DXR Reflections ON, DXR Shadows ON | Stáhnout obrázek
DXR Reflections OFF, DXR Shadows OFF
i Zdroj: PCTuning.cz
DXR Reflections OFF, DXR Shadows OFF | Stáhnout obrázek

Ray tracing v interiérech

Níže je pak porovnání s vypnutými a zapnutými odrazy (a aktivními DXR Shadows). Na monitoru je dobře vidět, že zatímco s aktivním DXR Reflections nakloněný monitor správně odráží klávesnici a desku stolu, bez něj není vidět na panelu nic.

far-cry-6-rt-on-on-crop far-cry-6-rt-off-on-crop
i Zdroj: PCTuning.cz
i Zdroj: PCTuning.cz
DXR Reflections ON | DXR Reflections OFF

 

DXR Reflections ON, DXR Shadows ON
i Zdroj: PCTuning.cz
DXR Reflections ON, DXR Shadows ON | Stáhnout obrázek

plné rozlišení

DXR Reflections OFF, DXR Shadows ON
i Zdroj: PCTuning.cz
DXR Reflections OFF, DXR Shadows ON | Stáhnout obrázek

plné rozlišení

DXR Reflections OFF, DXR Shadows OFF
i Zdroj: PCTuning.cz
DXR Reflections OFF, DXR Shadows OFF | Stáhnout obrázek

plné rozlišení

 

V případě stínů se zobrazují pouze o stíny vržené od světelných zdrojů, nikoliv zastínění v okolí objektů, kam má dopadat méně světla (ambient occlusion). 

Na následujícím výřezu je srovnání vypnutých a zapnutých stínů přes ray tracing (s aktivním DXR Reflections). Je znát, že v interiéru nastavení kvality stínů nijak neovlivňuje nasvícení scény, jenom v místě, do kterého svítí přímo slunce přes okno, se liší vykreslení vržených stínů. S aktivním ray tracingem je stín i pod kabelem, bez něj nikoliv.

DXR Shadows ON | DXR Shadows OFF DXR Shadows ON | DXR Shadows OFF
i Zdroj: PCTuning.cz
i Zdroj: PCTuning.cz
DXR Shadows ON | DXR Shadows OFF

 

DXR Shadows ON
i Zdroj: PCTuning.cz
DXR Shadows ON

plné rozlišení

DXR Shadows OFF
i Zdroj: PCTuning.cz
DXR Shadows OFF

plné rozlišení

Ale našel jsem i jednu zastrčenou místnůstku, kde to ray tracing ale fakticky nevylepšil:

bez RT
i Zdroj: PCTuning.cz
bez RT | Stáhnout obrázek
ray tracing bug
i Zdroj: PCTuning.cz
ray tracing bug | Stáhnout obrázek

Ale to už jsou hodně staré screenshoty, je možné, že v současnosti už je problém opravený.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama