Když procesor nestíhá aneb proč u nás ve Far Cry 6 Radeony nedrtí GeForce
i Zdroj: Ubisoft
Grafické karty Článek Když procesor nestíhá aneb proč u nás ve Far Cry 6 Radeony nedrtí GeForce

Když procesor nestíhá aneb proč u nás ve Far Cry 6 Radeony nedrtí GeForce

Adam Vágner

Adam Vágner

7. 4. 2023 15:00 59

Seznam kapitol

1. Důvěřuj, ale prověřuj! 2. Testovací sestava 3. HD textures 4. Ray tracing a vliv na kvalitu obrazu 5. Co udělá chyba měření 6. Ryzen 9 5900X a RTX 4090 s RT 7. Proč procesor nestíhá, i když se fláká 8. Ryzen 9 5900X a RTX 4090 bez ray tracingu 9. Ryzen 9 5900X a RTX 4090, vliv odrazů a stínů DXR na výkon 10. Ryzen 9 5900X a RTX 4080 s RT 11. Ryzen 9 5900X a RTX 4080 bez ray tracingu 12. Ryzen 9 5900X a RTX 4080, vliv odrazů a stínů DXR na výkon 13. Ryzen 9 5900X a RX 7900 XTX s RT 14. Ryzen 9 5900X a RX 7900 XTX bez ray tracingu 15. Ryzen 9 5900X a RX 7900 XTX, vliv odrazů a stínů DXR na výkon 16. Core i7-13700K a RTX 4090 s RT
17. Core i7-13700K a RTX 4090 s RT, HD textures 18. Core i7-13700K a RTX 4090 bez ray tracingu 19. Core i7-13700K a RTX 4090, vliv odrazů a stínů DXR na výkon 20. Core i7-13700K a RTX 4080 s RT 21. Core i7-13700K a RTX 4080 s RT, HD textury 22. Core i7-13700K a RTX 4080 bez ray tracingu 23. Core i7-13700K a RTX 4080, vliv odrazů a stínů DXR na výkon 24. Core i7-13700K a RX 7900 XTX s RT 25. Core i7-13700K a RX 7900 XTX s RT, HD textures 26. Core i7-13700K a RX 7900 XTX bez ray tracingu 27. Core i7-13700K a RX 7900 XTX, vliv odrazů a stínů DXR na výkon 28. Shrnutí výsledků s ray tracingem 29. Shrnutí výsledků bez ray tracingu 30. Když spíš než grafiku testujete procesor 31. Far Cry 6: etalon implementace ray tracingu. Akorát že vůbec. 32. Hrajete jen hry z testů karet?

Zaráží vás, že se výsledky testů grafik napříč weby někdy výrazně liší? Podíváme se na jednu z mnoha příčin. Vezmeme si tentokrát jen jedinou hru a v unikátním testu ji pořádně rozpitváme na sestavě s Ryzenem 9 5900X a Core i7-13700K a Radeonu RX 7900 XTX, GeForce RTX 4080 a RTX 4090. Uvidíte, jak extrémně může někdy výsledky ovlivnit jenom jiná testovací platforma.

Reklama

VAROVÁNÍ: Veškeré postavy, okolnosti a události v tomto článku jsou smyšlené. Jakákoliv podobnost se skutečnými osobami, žijícími či zemřelými, je čistě záměrná a autorem zamýšlená.

Byl jednou jeden zapálený hráč a milovník výkonného hardwaru, říkejme mu třeba pan Strelka, a ten se jednoho večera při rozjímání nad testy grafických karet zamyslel, všiml si něčeho zvláštního a pojal jisté podezření. A tak vznesl na svém facebookovém profilu dotaz, který mu vrtal hlavou. Jenže to byl tak trochu popleta, který občas zamění různé modely karet (ale komu se to nestává, mně také), občas procenta spíš odhadoval, než aby se trápil s jejich počítáním, a protože byl ještě ke všemu při sepisování příspěvku rozžhavený doběla, pomotal v něm, co mohl. Zaměnil některé karty, smatlal dohromady výsledky bez ray tracingu a s ray tracingem a nějak zvlášť jej nevzrušovalo ani to, že každý z webů měří na jiném procesoru.

Když procesor nestíhá aneb proč u nás ve Far Cry 6 Radeony nedrtí GeForce
i Zdroj: PCTuning.cz

Pár virtuálních přátel příspěvek vidělo a souhlasně pokyvovalo hlavou. Našli se i tací, kteří se pokoušeli oponovat, a několik jich přišlo i s hypotézami, jak je něco takového možné a proč je to nepřekvapuje a dávno to věděli. A začaly se opět objevovat i náznaky oblíbených konspiračních teorií o tom, co by mohlo být příčinou toho, že v některých testech vycházejí výsledky tak odlišně od testů jiných… Po pár dnech společného notování nad tím, jak uplacené weby ohýbají realitu, si pan Strelka někde konečně všiml, že se možná trochu sekl a v tom, co napsal, něco nehraje. Příspěvek ze zdi zmizel a objevil se místo něj jiný. I v něm ale nahradil absolutní hodnoty procenty, aby tolik netlouklo do očí, že na PCTuningu sice Radeony nejsou tak rychlé, zato se však naměřené snímkové frekvence na všech třech webech lehce liší.

Když procesor nestíhá aneb proč u nás ve Far Cry 6 Radeony nedrtí GeForce
i Zdroj: PCTuning.cz

To se pak jednomu vybaví báječná a stále aktuální klasická anekdota:

Potká Roubíček Kohna:
„Zdravim jich, Kohn. A jak jich tak vidim, musim jim něco říct. Tuhle jak byli u nás na návštěvě se svojí paní, ztratily se nám dva stříbrný příbory.“
„No, co si to vo mě myslej Roubíček, že já poctivej vobchodník jim budu krást stříbrný příbory!“
„Nerozčilujou se, Kohn, vono teda jsme je druhej den našli zapadlý v příborníku. Ale, to chápou, stín podezření zůstal!“

Nejprve jsem se při představě, že by se něco takového mohlo skutečně odehrát, srdečně zasmál. Když jsem se dost pobavil nad tím, jak jsem vtipný, uvědomil jsem si, že vlastně není důvod, proč by se něco takového přihodit nemohlo. Člověku, který zkoumá výkon hardwaru, připadají některé věci jako samozřejmost, kterou není třeba sáhodlouze rozebírat. Neuvědomí si však, že by si někdo mohl výsledky v grafech vykládat jinak, protože má třeba méně zkušeností, nebo nevidí zase tak moc do hloubky či nevnímá věci v souvislostech (to je jen narážka na oblíbenou hlášku). A že může být skutečně dost lidí, kteří kroutí hlavou nad tím, proč nějaké testy na nějakém webu vycházejí jinak než na jiném a hledají za tím nějakou kulišárnu.

S tím, že si uživatelé nesprávně vykládají výsledky měření včetně těch, co mají plně pod kontrolou, protože je naměří sami, se setkávám běžně. Typicky třeba v situacích, kdy mají majitelé nešťastní z výkonu svého PC pocit, že problém nemůže být v procesoru, protože je vytížený jen ze dvaceti procent a chybu hledají jinde.

I mně už se mnohokráte stalo, že jsem neočekávané výsledky měření přičítal jiným příčinám, než které za nimi ve skutečnosti byly. Dvojnásob obtížné je něco takového řešit, když dotyční neuvádí detaily k tomu, jakým způsobem a s jakým nastavením se k daným výsledkům dopracovali. Tady si pro změnu musím sypat popel na hlavu já – aktuální popis testovací metodiky karet je všechno, jen ne dostatečný, takže i v případě mých testů je prakticky nemožné měření nezávisle opakovat. Mám tu stále ještě víc železa, než zvládám testovat, takže mi nezbývá čas na to, abych si hrál ještě s laděním textů.

Mlžení kolem nastavení a způsobu testování už je dnes bohužel běžnou praxí. S tím, jak na internet pronikla široká veřejnost, už je nejpohodlnější do testu vylepit graf, ale nenapsat přesně, jak jste se k daným výsledkům dopracovali, protože pak nemusíte vysvětlovat, co to znamená a proč vám to vychází jinak. A protože když třeba při měření nebo opisování výsledků něco zvrtáte, nebo vám něco vyjde jinak, než by to vyjít mělo, je minimální riziko, že by se to někdo pokoušel ověřovat a rozporovat. Dohadovat se s někým, jestli jsou dané výsledky skutečně naměřené, nebo vycucané z prstu, není nic příjemného. Obzvláště to platí u zahraničních testů, kde se místo exotů z malého českého rybníčku pod článek nahrnou exoti z celého světa.

Proč na Guru3D Radeon vyhrál?

Ten první „citovaný“ graf z Guru3D je ale opravdu zajímavý, protože výsledky, které tento web naměřil, jsou dost extrémní. Přesto na něj můžete v diskuzích narážet jako na argument, že když se vezme moderní hra, která je udělaná pořádně a podle nejstandardnějších standardů, dokáží Radeony RX 7900 XTX vydrtit i RTX 4090, a takových her už bude už jenom přibývat.

Nejprve se zaměříme na to, proč výsledky na Guru3D vychází, jak vychází. Už na úvod vám prozradím, že dost zásadní rozdíl je v tom, že zatímco na Guru3D jsou naměřené výsledky bez ray tracingu, na PCTuningu testuji nastavení s ray tracingem (a to je jen jedna z věcí, na než si musíte dávat pozor) a k nim ještě kvůli nejslabším kartám přidávám test ve full HD bez ray tracingu.

Srovnáme výkon RX 7900 XTX, RTX 4090 a RTX 4080 v benchmarku Far Cry 6 na sestavě, která má celkem blízko k platformě s Ryzenem 9 5950X, na níž měřili na Guru3D. Podíváme se, jak to vychází na Ryzenu R9 5900X, na kterém už nějaký pátek testuju grafické karty do časopisu Computer. A pak si výsledky srovnáme s naší aktuální testovací platformou postavenou na přetaktovaném Intelu Core i7-13700K.

Neberte to jako srovnání výkonu obou procesorů! Core i7-13700K v testovací sestavě pro PCTuning je přetaktovaný a má všechna jádra napevno uzamčená na 5,4 GHz. Ryzen, který používám v testovací sestavě pro Computer, je až na takt a časování pamětí naopak na výchozím nastavení desky (a podobně tomu bylo nejspíš na Guru3D, protože tam o přetaktování u popisu testovací platformy o přetaktování nic neříkají). 

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama