Když procesor nestíhá aneb proč u nás ve Far Cry 6 Radeony nedrtí GeForce | Kapitola 6
Seznam kapitol
Zaráží vás, že se výsledky testů grafik napříč weby někdy výrazně liší? Podíváme se na jednu z mnoha příčin. Vezmeme si tentokrát jen jedinou hru a v unikátním testu ji pořádně rozpitváme na sestavě s Ryzenem 9 5900X a Core i7-13700K a Radeonu RX 7900 XTX, GeForce RTX 4080 a RTX 4090. Uvidíte, jak extrémně může někdy výsledky ovlivnit jenom jiná testovací platforma.
Ryzen 9 5900X a RTX 4090, nastavení Ultra s ray tracingem
V této kapitole vidíte podrobné srovnání chování karty v rozlišení 3840 × 2160, 2560 × 1440 a 1920 × 1080 s maximálními detaily (s výjimkou HD textur) a aktivním vykreslováním stínů a odrazů pomocí ray tracingu na sestavě s Ryzenem 9 5900X.
V prvním grafu Snímková frekvence je primární hodnota snímková frekvence (řady v odstínech oranžové, které patří k ose vlevo). Fialovorůžové jsou řady zobrazující vytížení GPU (patří k pravé ose) a světle modrou je průměrné vytížení jader procesoru (rovněž přísluší pravé ose).
V grafu můžete vidět, že se snímková frekvence prakticky neliší, rozdíly jsou jen velmi malé. Jak průměry, tak oranžové datové řady se liší v rozmezí jednotek snímků za sekundu.
Zato se výrazně liší vytížení grafického čipu (v odstínech fialové). Ve 4K se ještě pohybuje v rozmezí mezi 65 a 95 %, ve rozlišení 2560 × 1440 už padá na cca 45–65 % a v 1920 × 1080 ještě o 5–10 % níž. Je to ukázkový příklad situace, kdy grafickou kartu brzdí výkon procesoru. Renderovala by, ale nemá co, tak si dává pauzu.
Rozdíly v průměrné snímkové frekvenci jsou jen velmi malé. Vyšší snímkové frekvence v nízkém rozlišení se do průměrů promítají jen ve chvílích, kdy je vytížení GPU vysoké. V úsecích, kde se výkon grafiky propadá (kolem třicáté sekundy) je snímková frekvence prakticky stejná ve 4K, 1440p i 1080p. I kdyby měla RTX 4090 o dvacet procent vyšší výkon, v tomto místě vám to k vyšší snímkové frekvenci nepomůže, pouze dostanete nižší vytížení grafického čipu.
V podstatě tak naměříte, že má RTX 4090 v rozlišení 1920 × 1080, 2560 × 1440 i 3840 × 2160 stejný průměrný výkon, i když o tom, že to není pravda, bude asi jen málokdo pochybovat.
Zatímco průměrná snímková frekvence je ve všech třech rozlišeních skoro stejná, výrazně se mění vytížení grafického čipu. Ve 4K je vytížený v průměru z 83 procent, ve 1440p už jen z 55 % a v 1080 z 51 %.
Vytížení procesoru se pak ve všech třech případech pohybuje kolem 22 %:
Při podobných hodnotách hodně lidí nabývá dojmu, že procesor, který je vytížený sotva z pětiny, nemůže být příčinou toho, proč dochází k propadům výkonu a hledá chybu na straně grafické karty. Vždyť procesor se v podstatě fláká, že... No, ne, ale procesor si probereme detailněji v následující kapitole.
I na taktu grafického čipu je vidět, že se karta nudí. Jde o RTX 4090 Founders Edition, na níž při plné zátěži skáče takt čipu kvůli limitu příkonu tak, že křivka frekvence GPU vypadá jako rok neposekaný trávník. V tomto případě ale čip ve všech třech nastaveních běží víceméně na maximu čipu a místo divoké louky má takt GPU podobu dokonalého anglického trávníku.
Promítá se to i do příkonu karty odečítaného z monitoringu (to jsou tmavě zelené datové řady, hodnoty odpovídají svislé ose nalevo). Při plné zátěži by měly být tmavě zelené čáry téměř rovné a pohybovat se kolem hodnoty 450 W, jsou ale hluboko pod touto hodnotou. Příkon procesoru (zelenomodré řady) je naopak prakticky stejný při všech třech rozlišeních.
Vidět je to i na teplotách, které jsou ale na 450W kartu celkem nízké – aby nebyly, když se příkon zpola zatížené karty reálně pohybuje kolem 150–280 W namísto hodnot daleko za 400 W, na kterých by měla být, kdyby se jádro trápilo.
A ještě využití videopaměti. I to je dost problematický údaj, u hodnot z monitoringu by totiž mělo jít o velikost alokované paměti bez ohledu na to, jestli jsou v ní uložená smysluplná data. Jinak řečeno si hra může vyhradit více paměti, než pak reálně využívá. Celkově „obsazená“ paměť se pak ještě dělí na paměť zabranou samotnou hrou a na videopaměť obsazenou dalšími aplikacemi a systémem. V našem případě jde čistě o paměť alokovanou procesu FarCry, nikoliv veškerou obsazenou videopaměť.
Už jenom pro jistotu, který limit kartu škrtí – v tomto případě se takty GPU s boost už výše nezvedají proto, že čip běží na maximálním napětí a pro dostažení vyšších taktů bychom museli na křívce napětí/takt jít výše.
Do výsledků se ještě promítá obvyklá chyba měření, která bývá ve Far Cry 6 nadstandardně velká. V grafech níže máte z každého nastavení první tři měření, první průběh často ukazuje vyšší hodnoty než většina následných měření, proto jsem do srovnání výkonu napříč rozlišeními bral data z následujících průběhů. A hlavně na Radeonu je občas v první třetině většinou prvního měření vidět na sekundu výrazný propad výkonu.
Ryzen R9 5900X + GeForce RTX 4090
3840 × 2160, Ultra, DXR Reflections ON, DXR Shadows ON
2560 × 1440, Ultra, DXR Reflections ON, DXR Shadows ON
1920 × 1080, Ultra, DXR Reflections ON, DXR Shadows ON
V další kapitole si podrobněji projdeme zmiňované vytížení procesoru.