Když procesor nestíhá aneb proč u nás ve Far Cry 6 Radeony nedrtí GeForce
i Zdroj: Ubisoft
Grafické karty Článek Když procesor nestíhá aneb proč u nás ve Far Cry 6 Radeony nedrtí GeForce

Když procesor nestíhá aneb proč u nás ve Far Cry 6 Radeony nedrtí GeForce | Kapitola 5

Adam Vágner

Adam Vágner

7. 4. 2023 15:00 59

Seznam kapitol

1. Důvěřuj, ale prověřuj! 2. Testovací sestava 3. HD textures 4. Ray tracing a vliv na kvalitu obrazu 5. Co udělá chyba měření 6. Ryzen 9 5900X a RTX 4090 s RT 7. Proč procesor nestíhá, i když se fláká 8. Ryzen 9 5900X a RTX 4090 bez ray tracingu 9. Ryzen 9 5900X a RTX 4090, vliv odrazů a stínů DXR na výkon 10. Ryzen 9 5900X a RTX 4080 s RT 11. Ryzen 9 5900X a RTX 4080 bez ray tracingu 12. Ryzen 9 5900X a RTX 4080, vliv odrazů a stínů DXR na výkon 13. Ryzen 9 5900X a RX 7900 XTX s RT 14. Ryzen 9 5900X a RX 7900 XTX bez ray tracingu 15. Ryzen 9 5900X a RX 7900 XTX, vliv odrazů a stínů DXR na výkon 16. Core i7-13700K a RTX 4090 s RT
17. Core i7-13700K a RTX 4090 s RT, HD textures 18. Core i7-13700K a RTX 4090 bez ray tracingu 19. Core i7-13700K a RTX 4090, vliv odrazů a stínů DXR na výkon 20. Core i7-13700K a RTX 4080 s RT 21. Core i7-13700K a RTX 4080 s RT, HD textury 22. Core i7-13700K a RTX 4080 bez ray tracingu 23. Core i7-13700K a RTX 4080, vliv odrazů a stínů DXR na výkon 24. Core i7-13700K a RX 7900 XTX s RT 25. Core i7-13700K a RX 7900 XTX s RT, HD textures 26. Core i7-13700K a RX 7900 XTX bez ray tracingu 27. Core i7-13700K a RX 7900 XTX, vliv odrazů a stínů DXR na výkon 28. Shrnutí výsledků s ray tracingem 29. Shrnutí výsledků bez ray tracingu 30. Když spíš než grafiku testujete procesor 31. Far Cry 6: etalon implementace ray tracingu. Akorát že vůbec. 32. Hrajete jen hry z testů karet?

Zaráží vás, že se výsledky testů grafik napříč weby někdy výrazně liší? Podíváme se na jednu z mnoha příčin. Vezmeme si tentokrát jen jedinou hru a v unikátním testu ji pořádně rozpitváme na sestavě s Ryzenem 9 5900X a Core i7-13700K a Radeonu RX 7900 XTX, GeForce RTX 4080 a RTX 4090. Uvidíte, jak extrémně může někdy výsledky ovlivnit jenom jiná testovací platforma.

Reklama

Ještě upozorním na to, že naměřené výsledky se mírně liší i v závislosti na tom, jakým způsobem hru testujete. Kvůli detailnějšímu rozboru toho, co se děje, použiji pro měření MSI Afterburner namísto obvyklého vestavěného benchmarku. Zprůměrujeme 59 sekund z celého průběhu benchmarku trvajícího cca 61 sekund. Mírně zkrácený je kvůli tomu, že občas má benchmark rozpačitý start a ne vždy se dá začátek testování trefit na desetinu sekundy přesně.

Testovat budeme na globálním nastavení Ultra povětšinou s vypnutými texturami v HD a s různým nastavením ray tracingu. 

Když procesor nestíhá aneb proč u nás ve Far Cry 6 Radeony nedrtí GeForce
i Zdroj: PCTuning.cz

 

Když procesor nestíhá aneb proč u nás ve Far Cry 6 Radeony nedrtí GeForce
i Zdroj: PCTuning.cz
Když procesor nestíhá aneb proč u nás ve Far Cry 6 Radeony nedrtí GeForce
i Zdroj: PCTuning.cz

 

 

Když procesor nestíhá aneb proč u nás ve Far Cry 6 Radeony nedrtí GeForce
i Zdroj: PCTuning.cz
Když procesor nestíhá aneb proč u nás ve Far Cry 6 Radeony nedrtí GeForce
i Zdroj: PCTuning.cz

Jednotlivá měření jsou v následující tabulce. Nejprve jsem zkoušel samotný benchmark. První měření vychází obvykle o několik snímků za sekundu lépe, pak už výkon klesá. . Není to ale pravidlo, na šesté měření můžete klidně naměřit o dva snímky za sekundu víc než na třetí. Na méně náročných nastaveních, kdy procesor limituje grafiku výrazněji, je rozptyl větší. V některých hrách naměříte rozdíly na úrovni desetin snímku za sekundu, ve Far Cry 6 výsledek výjimečně uletí i o 4–5 fps, když to někde zadrhne.

Záleží i na tom, jestli máte při měření aktivní nějaké utility s překryvným zobrazením hodnot (OSD afterburneru, překryvné údaje z ovládacího panelu AMD, z frapsu či dalších utilit). S aktivním OSD z Afterburneru jsou průměrné snímkové frekvence v benchmarku ve 4K zhruba o 1 fps nižší.

Vliv může mít i nastavení HDR, významný vliv má režim zobrazení (celoobrazovkový, borderless window, windowed) i způsob, jakým je převzorkovaný obraz, pokud na monitoru se 4K testujete v nižším rozlišení. Zrovna ten rozdíl mezi borderless window a celoobrazovkovým režimem je ve Far Cry 6 hodně velký, z nějakého důvodu je v poslední třetině průběhu výrazný propad. V jiných hrách to může být 1–2 fps.

A vliv na výkon může mít i nastavení systému a pod aktivní Virtualisation Based Security (u testovací sestavy jsem ji vypnul nejprve v systému a pro jistotu následně i v UEFI).

 vestavěný benchmark – borderlessvestavěný benchmark – fullscreenvestavěný benchmark + MSI AB s OSDvestavěný benchmark + MSI ABprůměr z MSI AB
1. měření108120119120120,1
2. měření107118117119119
3. měření107118117118118,4
4. měření106118117118118,4
5. měření106117116118117,9

Následující pětice měření z čistého benchmarku bez afterburneru na pozadí.

Když procesor nestíhá aneb proč u nás ve Far Cry 6 Radeony nedrtí GeForce
i Zdroj: PCTuning.cz

 

Když procesor nestíhá aneb proč u nás ve Far Cry 6 Radeony nedrtí GeForce
i Zdroj: PCTuning.cz
Když procesor nestíhá aneb proč u nás ve Far Cry 6 Radeony nedrtí GeForce
i Zdroj: PCTuning.cz
Když procesor nestíhá aneb proč u nás ve Far Cry 6 Radeony nedrtí GeForce
i Zdroj: PCTuning.cz
Když procesor nestíhá aneb proč u nás ve Far Cry 6 Radeony nedrtí GeForce
i Zdroj: PCTuning.cz

 

Po přepnutí do borderless pod Windows 11 je ve druhé polovině benchmarku znát pokles výkonu

Když procesor nestíhá aneb proč u nás ve Far Cry 6 Radeony nedrtí GeForce
i Zdroj: PCTuning.cz

Detailnější srovnání z Afterburneru pak ukazuje, jak se napříč pěti měřeními liší snímková frekvence a vytížení CPU a GPU (jde o poslední dva sloupečky z tabulky výše).

 

Když procesor nestíhá aneb proč u nás ve Far Cry 6 Radeony nedrtí GeForce
i Zdroj: PCTuning.cz
Když procesor nestíhá aneb proč u nás ve Far Cry 6 Radeony nedrtí GeForce
i Zdroj: PCTuning.cz

 

První měření, které bývá vyšší než ta následující, obvykle zahazuju, a z průměrů vynechávám i měření, v nichž hra z nějakého důvodu zadrhla a došlo k sekundovému propadu výkonu (některá taková jsou vidět i v grafech s průběhy na daších stranách).

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama