Když procesor nestíhá aneb proč u nás ve Far Cry 6 Radeony nedrtí GeForce | Kapitola 5
Seznam kapitol
Zaráží vás, že se výsledky testů grafik napříč weby někdy výrazně liší? Podíváme se na jednu z mnoha příčin. Vezmeme si tentokrát jen jedinou hru a v unikátním testu ji pořádně rozpitváme na sestavě s Ryzenem 9 5900X a Core i7-13700K a Radeonu RX 7900 XTX, GeForce RTX 4080 a RTX 4090. Uvidíte, jak extrémně může někdy výsledky ovlivnit jenom jiná testovací platforma.
Ještě upozorním na to, že naměřené výsledky se mírně liší i v závislosti na tom, jakým způsobem hru testujete. Kvůli detailnějšímu rozboru toho, co se děje, použiji pro měření MSI Afterburner namísto obvyklého vestavěného benchmarku. Zprůměrujeme 59 sekund z celého průběhu benchmarku trvajícího cca 61 sekund. Mírně zkrácený je kvůli tomu, že občas má benchmark rozpačitý start a ne vždy se dá začátek testování trefit na desetinu sekundy přesně.
Testovat budeme na globálním nastavení Ultra povětšinou s vypnutými texturami v HD a s různým nastavením ray tracingu.
Jednotlivá měření jsou v následující tabulce. Nejprve jsem zkoušel samotný benchmark. První měření vychází obvykle o několik snímků za sekundu lépe, pak už výkon klesá. . Není to ale pravidlo, na šesté měření můžete klidně naměřit o dva snímky za sekundu víc než na třetí. Na méně náročných nastaveních, kdy procesor limituje grafiku výrazněji, je rozptyl větší. V některých hrách naměříte rozdíly na úrovni desetin snímku za sekundu, ve Far Cry 6 výsledek výjimečně uletí i o 4–5 fps, když to někde zadrhne.
Záleží i na tom, jestli máte při měření aktivní nějaké utility s překryvným zobrazením hodnot (OSD afterburneru, překryvné údaje z ovládacího panelu AMD, z frapsu či dalších utilit). S aktivním OSD z Afterburneru jsou průměrné snímkové frekvence v benchmarku ve 4K zhruba o 1 fps nižší.
Vliv může mít i nastavení HDR, významný vliv má režim zobrazení (celoobrazovkový, borderless window, windowed) i způsob, jakým je převzorkovaný obraz, pokud na monitoru se 4K testujete v nižším rozlišení. Zrovna ten rozdíl mezi borderless window a celoobrazovkovým režimem je ve Far Cry 6 hodně velký, z nějakého důvodu je v poslední třetině průběhu výrazný propad. V jiných hrách to může být 1–2 fps.
A vliv na výkon může mít i nastavení systému a pod aktivní Virtualisation Based Security (u testovací sestavy jsem ji vypnul nejprve v systému a pro jistotu následně i v UEFI).
vestavěný benchmark – borderless | vestavěný benchmark – fullscreen | vestavěný benchmark + MSI AB s OSD | vestavěný benchmark + MSI AB | průměr z MSI AB | |
1. měření | 108 | 120 | 119 | 120 | 120,1 |
2. měření | 107 | 118 | 117 | 119 | 119 |
3. měření | 107 | 118 | 117 | 118 | 118,4 |
4. měření | 106 | 118 | 117 | 118 | 118,4 |
5. měření | 106 | 117 | 116 | 118 | 117,9 |
Následující pětice měření z čistého benchmarku bez afterburneru na pozadí.
Po přepnutí do borderless pod Windows 11 je ve druhé polovině benchmarku znát pokles výkonu
Detailnější srovnání z Afterburneru pak ukazuje, jak se napříč pěti měřeními liší snímková frekvence a vytížení CPU a GPU (jde o poslední dva sloupečky z tabulky výše).
První měření, které bývá vyšší než ta následující, obvykle zahazuju, a z průměrů vynechávám i měření, v nichž hra z nějakého důvodu zadrhla a došlo k sekundovému propadu výkonu (některá taková jsou vidět i v grafech s průběhy na daších stranách).