Quake II RTX: jak funguje ray tracing na GeForce RTX | Kapitola 10
Seznam kapitol
Nvidia před nedávnem vydala vlastní modifikaci letitého Quake II s podporou technologie RTX. Původní renderer nahradila vlastním, který obraz vykresluje s pomocí ray tracingu. A jde zatím o nejkomplexnější implementaci této technologie, na níž lze demonstrovat, co bude ray tracing znamenat pro kvalitu obrazu.
Sky Type
Ve hře můžete nastavovat i mapu osvětlení, která se pak využívá pro nasvícení scény ambientním světlem. Ta má asi největší vliv na atmosféru v místech, kde se dostává aspoň ždibínek venkovního světla.
Na následujících snímcích je obraz v maximální kvalitě s měřítkem rozlišení navýšeným na 150 %, proto je snímková frekvence tak nízká.
První položka sky type slouží pro výběr mapy světla prostředí (enviromental map) Na výběr máte ze tří map:
- Stroggos: oranžovo-červená obloha inspirovaná originálním artworkem
- Earth: Modrá pozemská atmosféra
- Original Env. Map: Originální mapa prostředí z Quake II
Zleva doprava volba Stroggos, Earth a Original Env. Map při nastavení jasu mapy na 0,0
Návod Nvidie praví, že atmosféru si můžete uzpůsobit k obrazu svému a nastavit cokoliv od přepálené záře až po temný soumrak. Takto vypadají obraz při nastavení sun and sky brightness na hodnoty -10,0, -8,0, -6,0, -4,0, -2,0, 0,0, +1,0 a +2,0:
Mapa Stroggos, sun and sky brightness s nastavením -10,0, -8,0, -6,0, -4,0, -2,0, 0,0, +1,0 a +2,0
... a takto Země s nastavením -10,0, -5,0, 0,0 a +2,0
U položky sun position můžete vybírat z následujících možností:
- manual – manuální (polohu slunce pak upravíte ručně)
- current time – aktuální čas podle PC
- 12× current time – dvanáctinásobek aktuálního času (čas tedy poběží dvanáctkrát rychleji).
- Night / Dawn / Morning / Noon / Evening / Dusk – noc, úsvit, ráno, poledne, večer a přítmí
sun position nastaveno na Night / Dawn / Morning / Noon / Evening / Dusk
Při zadávání přes konzoli příkazem sun_preset “1” jsou to hodnoty 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 a 8.
Přes Sun position upravujete ručně pozici slunce. Nastavujete hodnoty sun elevation a sun azimuth.
Na pomoc si vezmeme obrázek z příručky Nvidie:
Nastavit můžete přes posuvníky nebo přes proměnné v konzoli:
sun_azimuth 45.0 (azimut slunce – platné hodnoty [0.0, 360.0]
sun_elevation 15.0 – elevace slunce (platné hodnoty [-90.0, 90.0], negativní hodnoty jsou pro noc)
Takto potom slunce cestuje při kombinacích azimut/elevace 50/165, 50/170, 50/175, 50/180 a 50/185:
A takto při kombinacích 40/170, 45/170, 50/170, 55/170, 60/170 a 65/170:
Poznámka: Pokud máte gamepad, můžete aktivovat volbu control sun with gamepad a pak polohu slunce upravovat ručně, pokud vyberete, jestli jej chcete ovládat levou nebo prvou páčkou. S joystickem mi to bohužel nechodilo, ať jsem navolil, co jsem navolil.
A konečně můžete ještě vypnout nebo zapnout mraky. Na pohled to vypadá stejně, při přepínání mezi obrázky ale drobné rozdíly v nasvětlení uvidíte. Vlevo je volba clouds no, vpravo clouds yes: