Test Asus Strix GeForce GTX 950: útok na R7 370
Seznam kapitol
Radeon R7 370 od AMD míříl přesně doprostřed velké díry, kterou měla Nvidia v nabídce mezi levnou GTX 750 Ti a podstatně dražší GTX 960. Nvidia dnes proti R7 370 staví GeForce GTX 950 – kartu s levnější variantou čipu GM206, který pohání i GTX 960 s architekturou Maxwell. Špičkové provozní vlastnosti a solidní výkon je tak nasnadě.
GeForce GTX 950 je postavená na grafickém čipu GM206 s architekturou Maxwell. Tu už známe velmi důvěrně a důvěrně známe už i použitý čip, který v plnohodnotné verzi najdete u GeForce GTX 960.
U GTX 950 je aktivních šest bloků SMM z osmi. Aktivovaných je tedy 768 z 1024 stream procesorů, 48 ze 64 texturovacích jednotek a 32 ROP. Čip komunikuje přes 128b sběrnici se 2 GB GDDR5 taktovanými o něco níže na 6,6 GHz. A nižší jsou i takty GPU, základní takt klesl z 1126 na 1024 MHz. Typický takt s boost je obdobný, 1188 MHz proti 1178 MHz u GTX 960. S tím si ale budete lámat hlavu jen u karet na úplném spodku nabídky, GPU Maxwell mají velké rezervy a běžné takty nereferenčních modelů jsou podstatně vyšší.
GTX 950 | GTX 960 | |
Graphics Processing Clusters | 2 | 2 |
Streaming Multiprocessors | 6 | 8 |
CUDA Cores (single precision) | 768 | 1024 |
Texture Units | 48 | 64 |
ROP Units | 32 | 32 |
Base Clock | 1024 MHz | 1126 MHz |
Boost Clock | 1188 MHz | 1178 MHz |
Memory Data Rate | 6,600 Gbps | 7,010 Gbps |
L2 Cache Size | 1024K | 1024K |
Total Video Memory | 2048MB | 2048MB |
Memory Interface | 128b | 128b |
Total Memory Bandwidth | 105,6 GB/s | 112,16 GB/s |
Texture Rate (Bilinear) | 49,2 GT/s | 72,1 GT/s |
Fabrication Process | 28 nm | 28 nm |
Transistor Count | 2,94 mld. | 2,94 mld. |
Connectors | 3× DP 1.2, 1× HDMI, 1× DL-DVI | 3× DP 1.2, 1× HDMI, 1× DL-DVI |
Power Connectors | 6pin | 6pin |
Recommended Power Supply | 350 W | 350 W |
Thermal Design Power (TDP) | 90 W | 120 W |
Thermal Threshold | 95 °C | 95 °C |
Nvidia zvolila coby standardní kapacitu 2 GB paměti, zatímco AMD u R9 370 už propagovalo spíše na 4GB verzi a 2GB model má v nabídce coby její odlehčenou levnější variantu. Se 4GB modely GTX 950 se nepočítá, Nvidia to zdůvodňuje tím, že by se karta se 2 GB paměti navíc cenou přiblížila GTX 960 (cena 2GB modelů GTX 960 je asi o sedm stovek vyšší než je doporučená cena GTX 950).
Karta využívá GPU Boost 2.0, který řídí takty karty v závislosti na teplotě GPU a spotřebě. Limit pro teplotu je nastavený na 80 °C, ale protože má karta velmi nízkou spotřebu, na obdobně vysoké teploty asi jen tak nenarazíte a tak můžete počítat s tím, že budou takty závislé spíš na spotřebě karty.
Nvidia s GTX 950 opět cílí spíše na majitele obdobných, o dvě generace starších modelů – oproti GTX 650 nabízí GTX 950 výrazně vyšší výkon, 2 GB paměti, lepší podporu funkcí z DirectX 12 a vyšší efektivitu.
Zajímavou výhodou (i oproti R9 370) je ještě výstup HDMI 2.0 s podporou rozlišení 4K při 60 Hz a hardwarová akcelerace dekódování i enkódování H.265 (HEVC) a možnost připojit současně až čtyři monitory s rozlišením až 5K.
Hráče MOBA Nvidia upozorňuje na výrazně kratší input lag, neboli dobu odezvy hry na podnět ze strany hráče. V Dota 2 byla u GTX 650 reakční doba na kliknutí myši kolem 80 ms, u GTX 950 se ji podařilo zkrátit o 35 ms.
Než začnete plesat, trošku vás zchladím. Profit pocítí spíše méně zdatní uživatelé. Zkrácení odezvy je částečně logický důsledek vyššího výkonu (při vyšší snímkové frekvenci trvá vykreslení jednoho snímku kratší dobu) a částečně má na tom zásluhu „softwarový“ hack v podobě snížení počtu předrendrovaných snímků a úpravy dalších nastavení hry a ovladačů ovlivňujících latence, o které postará GeForce Experience.
Zdatnější hráči si i u GTX 650 můžou podobnou manuální úpravou konfigurace dopomoci ke kratší odezvě (ale GTX 950 na tom bude i tak vždy lépe díky vyššímu výkonu). Přínos to bude mít spíše běžné hráče, kteří už budou moci výkon přes GeForce Experience optimalizovat jedním kliknutím.