Test pěti 3TB a 4TB pevných disků: jak si vedou současné HDD | Kapitola 14
Seznam kapitol
V dnešním testu si prověříme čtveřici modelů klasických pevných disků Toshiba a jednoho disku Western Digital v cenově zajímavých variantách s kapacitou 3 – 4 TB. Tím doplníme naše portfolio již dříve testovaných 3,5" disků v pozici datového úložiště počítačové sestavy po boku systémového SSD.
Herní testy
Moderní hry zabírají velmi rychle volný datový prostor na disku. Ze stovek megabajtů u starších her jsme se postupně dopracovali k desítkám gigabajtů u těch aktuálních. Nejčastější kapacita systémových SSD disků se aktuálně pohybuje mezi 480 – 500 GB. Na takový disk se vejde jenom pár aktuálních herních titulů, takže pro instalaci většího herního portfolia budeme potřebovat doplnění sestavy o další disk, nejlépe opět SSD. Méně nároční uživatelé se však mohou spokojit i s klasickým pevným diskem, jehož slabší výkon se zpravidla projeví pouze delším čekáním při načítání lokací a uložených pozic.
V této části testu si změříme dobu nutnou k načtení uložené pozice ve dvou herních titulech. Měření jsem prováděl třikrát za sebou a mezi jednotlivými pokusy jsem počítač restartoval. Trojici naměřených časů jsem do výsledného grafu zprůměroval. Na celkovém hodnocení se tento test podílí vahou 5 %. Po najetí kurzorem myši nad obrázek se zobrazí procentuální porovnání výsledků všech disků, kde hodnota 100 % náleží dříve testovanému 5TB disku Toshiba X300.
Původně jsem uvažoval, že tuto disciplínu z testu vyřadím, neboť naměřené rozdíly mezi dříve testovanými disky byly spíše bezvýznamné. Nakonec jsem ji v metodice zachoval z důvodu kontinuity s předchozími testy.
Při načítání uložené pozice ve hře S.T.A.L.K.E.R. Lost Alpha se výsledky aktuálně testovaných disků prakticky shodují. Zdráhám se stanovit jednoznačného vítěze, protože měření v této disciplíně je odkázáno na můj postřeh a reakci pro zastavení stopek. Zprůměrované výsledky se pak vzájemně liší o teoretickou chybu měření. Ve srovnání s dříve testovanými disky nedopadly aktuální modely zrovna nejlépe, ale zřejmě za jejich výsledkem stojí použití novější verze Windows 10. Určité rozdíly ve výsledcích jsem zaznamenal již v rámci předchozího testu trojice disků Toshiba, kdy kvůli průběžné aktualizaci původních Windows 8.1 se rychlost načítání o 1 – 2 s zlepšila. Nic na tom nezměnila skutečnost, že vždy provádím zcela čistou instalaci původní hry bez dalších aktualizací. Nyní to vypadá na progres opačným směrem.
V rámci původního testu 2TB disků jsem pro porovnání změřil rychlost načítání uložené pozice z RAM disku, která činila 12,5 sekundy. Je tedy jasné, že klasické pevné disky v této hře dobu načítání dat významně prodlužují a její instalace na SSD disk bude přínosná.
V rámci herních testů jsem dále otestoval dobu pro načtení pozice ve hře Crysis 3. Za tímto účelem jsem jednoduše nakopíroval adresář nainstalované hry ze svého pevného disku na disk testovaný do oddílu N, který jsem podle původního disku s instalací Originu přejmenoval. Uloženou pozici jsem pak načítal celkem 5× a mezitím jsem restartoval počítač. Naměřené výsledky jsem zprůměroval. Na celkovém hodnocení se tento test podílí vahou 5 %.
Naměřené rozdíly v Crysis 3 jsou rozhodně menší, než v předchozím případě a pohybují se v toleranci chyby měření. V případě této hry na rychlosti disku opravdu nezáleží a limitem bude samotná hra a procesorový výkon. Ani instalace a načtení pozice Crysis z RAM disku není o nic rychlejší, konkrétně to trvalo 19,1 sekundy. Na hraní Crysis 3 tedy rychlé SSD nepotřebujeme.