Ulož.to padlo. Co dál?
i Zdroj: MS designer (AI)
Článek Ulož.to padlo. Co dál?

Ulož.to padlo. Co dál? | Kapitola 4

Michal Rybka

Michal Rybka

3. 12. 2023 16:00 73

Seznam kapitol

1. Warez jako byznys 2. Chránit si svůj byznys 3. Lítý boj proti pokroku 4. Jak obejít distributory 5. Mimo zájem byznysmenů

To, že Ulož.to postavilo svůj obchodní model na pirátském obsahu, není žádné tajemství. Po šestnácti letech bylo donuceno změnit se na klasický cloud. Není to velké vítězství pro distributrory, naopak – model Ulož.to nebyl úplně pitomý a dalo se s ním pracovat.

Reklama

I Indové zjistili, že před Bollywoodem nebude stát přímo štrůdl hodných zástupců západních distributorů, takže si budují vlastní kanály plné bollywoodských trháků. Kanály jako Goldmines Bollywood s 28 miliony odběratelů míří prakticky výhradně na indický subkontinent, ale s automatickým překladem se můžete i vy podívat na jejich produkci, i když je překlad nedokonalý.

Podobně je na tom i Nollywood, neboli nigerijská filmová produkce. Ta tvoří filmy primárně pro africké publikum, což je „pouhých“ 1,3 miliardy lidí v Africe a potom asi ještě 400 milionů Afričanů mimo Afriku. Také mají na YouTube spoustu kanálů se spoustou obsahu, například Nollywood First, kde se můžete podívat na mainstreamovou produkci. Mimo to existuje i naprostý bizár, jako například příběh o tom, jak Hitler uprchne ponorkou do Nigérie a cvičí tam armádu černých nindžů – to je něco, čemu se nasměje i našinec!

Anebo jiný kanál – Nollywood Pictures TV, kde najdete i nollywoodské seriály a sitcomy.

Upřímně řečeno jsou to celkem voloviny, ale pořád lepší než naše televizní voloviny, jako je Eliška a Damián – jo a ty jejich herečky taky nezřídka hrají líp než Emma Smetana, takže si myslím, že kdybychom tento náš národní poklad nasdíleli Nigerijcům, dost by se u něj pobavili.

Alternativní distribuce je řešením i pro okrajové západní žánry. Nevím, jestli vám slovo „grindhouse“ říká o něco víc než jen název dvoufilmu „Auto zabiják“ – „Planeta teror“, ale ve skutečnosti jde o přehlížený, a proto velmi významný americký filmový žánr. Věc se má tak, že mainstream musel dodržovat spoustu pravidel, které grindhouse porušoval, ať už jde o nahotu, akční filmy s černochy v hlavních rolích, explicitní brutalitu a podobné věci. Grindhouse efektivně zanikl v roce 1975, kdy se objevily Spielbergovy Čelisti, které převzaly z grindhouse otevřenou brutalitu, detaily na části těl, krev a požírané děti, což bylo v mainstreamu do té doby veliké ne-ne. 

Grindhouse přitom razil inovativní distribuci, protože ho velcí distributoři okázale ignorovali a nepouštěli do normálních kin a do televize. Proto začali s putovními projekcemi, pak se zapadlými kiny, která jela 24/7, dominovali drive-in kinům a s příchodem domácích nahrávek rychle přesedlali na VHS. I dnes jsou na špičce pokroku v digitální distribuci, takže pokud se chcete podívat na indie tvorbu, máte na YouTube například kanál Kings of Horror, kde se nachází levná nezávislá horrová tvorba.

I po oficiálním konci grindhouse zůstal indie žánr inovativní, vzešel z něj například found footage žánr – The Blair Witch Project (1999), který doslova za pár tisíc doláčů vytvořil celý nový hororový žánr. Tedy on ho vlastně jenom připomenul, protože původní found footage je Cannibal Holocaust (1980), kde záchranná expedice doslova najde záznamy, co zbyly po sežrané původní expedici. Tím chci říct, že zatímco někdo pokrok blokuje, jiný ho využívá.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama