Vytuňte si grafiku: slasti a strasti 3D tisku krytů na GeForce od Palitu | Kapitola 5
Seznam kapitol
Palit cílí hlavně na cenu, u levnějších modelů nemá moc čím zaujmout. Jedna z věcí, kterou mě překvapil, je program „Maker“, díky němuž můžete využít 3D tisk a poladit vzhled karet. Tak jsem to zkusil a výsledek přetavil do článku, ve kterém si ukážeme, na co si dát majzla, kdybyste měli podobně chytrý nápad. A pokud se na to nechystáte, uvidíte aspoň, co dnes zvládne 3D tiskárna za čtyři tisíce a co všechno se během tisku může pokazit...
Ender V3 SE používám něco přes půl roku, a zatím se pořád za pochodu metodou pokus-omyl učím. Věcí, co se dají při tisku nastavit a vzájemně se ovlivňují, jsou mraky, hraje se na desetiny a setiny milimetrů, a každý výtisk je do jisté míry originál.
Tisknout budeme na tiskárně, která je pořád víceméně v původním stavu. Vyměnil jsem jenom originální 0,4mm trysku za stejně širokou levnou náhražku trysek CHT, které díky měděnému jádru dokáží rychleji rozehřát plastovou strunu a zvládají tak vyšší průtoky materiálu. Díky tomu lze tisknout rychleji. A aspoň na jeden z motorků jsem ještě položil pasiv, protože pečou jak hrom, ale ještě jsem neměl odvahu vrtat se v desce a snižovat referenční napětí na driveru krokových motorů. Jo, a ještě jedno důležité vylepšení – na tiskovou hlavu jsem přidal oči, aby vypadala veseleji!
Palit má kryty ke stažení připravené v několika variantách – holý základ, ke kterému si detaily můžete domodelovat, anebo tvarovaný kryt připravený pro malování, abyste mohli kartu vyvést ve vlastních barvách. Pro tříventilátorové GamingPro můžete tisknout jednodílný či dvojdílný podle toho, jak velkou máte tiskárnu. A pro některé karty si nachystal i speciální kryt k 35 výročí ve stylu, který má nejblíž asi k art deco.
Věnovat se budeme primárně těm krytům tvarovaným. Zprvu vás automaticky napadne, že nejlepší bude posadit jej největší horní plochou na podložku. V podstatě se to obejde bez podpěr, půjde to rychle, a nebude se to ani moc kroutit.
No, vnitřní spodní strana krytu se vytiskla výborně. Problém je, že vidět bude ta horní. A když se tiskne v této poloze, na renderu je dobře vidět, kde všude bude tiskárna tlačit plast do prázdna. Ve sliceru je vidět, že přímo na podložce leží jenom fialové plochy. Všechno ostatní mezi tím bude viset ve vzduchu.
V 3D tisku se na překlenutí mezer používají nejčastěji mosty. Jenže u nich už se roztavený plast nemůže hezky rozplácnout o spodní vrstvu, ale táhne se za tryskou jak nudle z nosu. Ventilátor na plných otáčkách jej sice okamžitě ochladí, aby nestekl až na podložku, ale hezkou a rovnou plochu tak nevyrobíte. Problém je i s přichycením oněch mostů k vnějšímu obrysu. A vůbec nejhorší je, když ve vzduchu visí rovnou celá plocha.
Ne že by to nemělo taky svůj styl a nevypadalo to zajímavě, ale slušně dopadnou jenom plochy, které ležely rovně přímo na podložce.
Když to teď s odstupem vidím, mám ještě dojem, že byl nastavený nižší objemový průtok, než by se slušelo a tryska na první vrstvu asi měla být blíže podložce.
Tak či tak je zjevné, že v Palitu při návrhu moc nepřemýšleli nad tím, jak to dopadne, když budete kryt tisknout orientovaný do té nejlogičtější polohy. Asi by to snadno a rychle vyřešily rozpustné podpěry, ale nikdo z Palitu asi nemohl počítat s tím, že běžní hráči mají doma tiskárnu s multimateriálem a filament na rozpustné podpěry. Stačilo přitom pár drobných úprav, design mohl být téměř stejný, a „do vzduchu“ se toho mohlo tisknout mnohem méně.