Vytuňte si grafiku: slasti a strasti 3D tisku krytů na GeForce od Palitu
i Zdroj: PCTuning.cz
Grafické karty Článek Vytuňte si grafiku: slasti a strasti 3D tisku krytů na GeForce od Palitu

Vytuňte si grafiku: slasti a strasti 3D tisku krytů na GeForce od Palitu | Kapitola 7

Adam Vágner

Adam Vágner

33

Seznam kapitol

1. Ve třech rozměrech 2. Patnáct let vývoje 3. Co na tom teda tisknout? 4. Umíte modelovat? A ještě ji nemáte? 5. Nápad jistě dobrý, výsledek moc ne
6. Hitparáda pokusů a omylů 7. Na šikmé ploše 8. Ve více barvách 9. Za zkoušku (skoro) nic nedáte

Palit cílí hlavně na cenu, u levnějších modelů nemá moc čím zaujmout. Jedna z věcí, kterou mě překvapil, je program „Maker“, díky němuž můžete využít 3D tisk a poladit vzhled karet. Tak jsem to zkusil a výsledek přetavil do článku, ve kterém si ukážeme, na co si dát majzla, kdybyste měli podobně chytrý nápad. A pokud se na to nechystáte, uvidíte aspoň, co dnes zvládne 3D tiskárna za čtyři tisíce a co všechno se během tisku může pokazit...

Reklama

Pro 3D tisk metodou FDM je charakteristické, že bez opracování jsou jednotlivé vrstvy dobře rozpoznatelné. Zejména na šikmých hranách a plochách, kde je podobný problém jako u grafiky na čtvercových pixelech – na šikmých hranách jsou zuby. Na rozdíl od těch her na tom výtisku ale nemůžete zapnout antialiasing. 

Opět je hromada způsobů, jak se s tím vypořádat. Kromě různých tmelení a rozpouštění můžete přidat i „šum“, který linky trochu zamaskuje. 

Vytuňte si grafiku: slasti a strasti 3D tisku krytů na GeForce od Palitu
i Zdroj: PCTuning.cz

Při dalším pokusu jsem si řekl, že jednotlivé vrstvy na výtisku naopak přiznám. Zabiju tím tři mouchy jednou ranou – bude to vypadat zajímavě, není tolik potřeba řešit nastavení toku filamentu pro dosažení precizně vyplněné horní vrstvy, zejména nedotékání nebo přetékání filamentu v rozích, a zkrátí se tím výška podpěr (a množství odpadu).

Tiskl jsem dvoudílný kryt předurčený pro malování. S tím, že to vyjedu rovnou v barvách a na nějaké další práce s barvením se vykašlu.

Vytuňte si grafiku: slasti a strasti 3D tisku krytů na GeForce od Palitu
i Zdroj: PCTuning.cz
Vytuňte si grafiku: slasti a strasti 3D tisku krytů na GeForce od Palitu
i Zdroj: PCTuning.cz
Vytuňte si grafiku: slasti a strasti 3D tisku krytů na GeForce od Palitu
i Zdroj: PCTuning.cz
Vytuňte si grafiku: slasti a strasti 3D tisku krytů na GeForce od Palitu
i Zdroj: PCTuning.cz
Vytuňte si grafiku: slasti a strasti 3D tisku krytů na GeForce od Palitu
i Zdroj: PCTuning.cz

Mimochodem, šikmá orientace se často využívá třeba při tisku trubek, u kterých je díky tisku pod úhlem v řezu větší styčná plocha na jednu vrstvu a výtisk je pak v zátěži pevnější. Hlavně subtilnější trubky se díky tomu méně lámou.

Při tisku jsem použil výšku vrstvy 0,3 mm. To je u 0,4mm trysky kvalita, která je označovaná jako draft – je na rychlé tisky a prototypování, anebo na zátěžové díly, u kterých není tak podstatné, jak to bude vypadat. Díky tomu, že tavíte najednou více plastu a máte méně vrstev, ve kterých může spoj prasknout, je tištěný díl pevnější a spolehlivější. A neslouží k tomu, abyste se kochali kvalitou. Měl jsem k tomu dva důvody – vroubkování horních ploch, kterého jsem chtěl dosáhnout, je díky vyšší vrstvě výraznější, a tisk, který by na Enderu při 0,2mm vrstvě trval přes pět hodin, tím lze zkrátit pod čtyři.

No a takhle to vylezlo. Při pohledu z boku je jasné, že vzpěry mohly, nebo spíš měly být k tisku o chloupek blíž. 

Vytuňte si grafiku: slasti a strasti 3D tisku krytů na GeForce od Palitu
i Zdroj: PCTuning.cz
Vytuňte si grafiku: slasti a strasti 3D tisku krytů na GeForce od Palitu
i Zdroj: PCTuning.cz
Vytuňte si grafiku: slasti a strasti 3D tisku krytů na GeForce od Palitu
i Zdroj: PCTuning.cz
Vytuňte si grafiku: slasti a strasti 3D tisku krytů na GeForce od Palitu
i Zdroj: PCTuning.cz
Vytuňte si grafiku: slasti a strasti 3D tisku krytů na GeForce od Palitu
i Zdroj: PCTuning.cz
Vytuňte si grafiku: slasti a strasti 3D tisku krytů na GeForce od Palitu
i Zdroj: PCTuning.cz
Vytuňte si grafiku: slasti a strasti 3D tisku krytů na GeForce od Palitu
i Zdroj: PCTuning.cz

Ale s tím už se dá pracovat. Už ani nevím, jestli a jak jsem to dál ladil, ale druhá půlka dopadla v kritických místech o poznání líp.

Vytuňte si grafiku: slasti a strasti 3D tisku krytů na GeForce od Palitu
i Zdroj: PCTuning.cz

V reálu je i dvoudílný kryt spíš čtyřdílný, protože jsou k němu ještě další dvě krytky na růžky, pod kterými jsou otvory pro šroubky.

Vytuňte si grafiku: slasti a strasti 3D tisku krytů na GeForce od Palitu
i Zdroj: PCTuning.cz
Vytuňte si grafiku: slasti a strasti 3D tisku krytů na GeForce od Palitu
i Zdroj: PCTuning.cz
Vytuňte si grafiku: slasti a strasti 3D tisku krytů na GeForce od Palitu
i Zdroj: PCTuning.cz

A k tomu další cenná zkušenost – pokud budete tisknout něco bílého pohledovou vrstvou na podložce, je vážně dobré ji předtím pořádně očistit, smýt starou vrstvu 3D laku a nanést novou, protože jinak se vám do toho zapeče každé smítko, které na ní bylo přilepené. 

Vytuňte si grafiku: slasti a strasti 3D tisku krytů na GeForce od Palitu
i Zdroj: PCTuning.cz

Taky to chce líp zkontrolovat nastavení offsetu hlavy od podložky, zkalibrovat průtok filamentu nebo upravit šířku extruze u plné výplně, aby byla i první vrstva plastem krásně plná a nebyly tolik vidět jednotlivé linie výplně.

Přes díry na výtisku přišroubujete velké díly k otvorům na původním krytu, díry na šroubky zakrytujete a je to. 

Vytuňte si grafiku: slasti a strasti 3D tisku krytů na GeForce od Palitu
i Zdroj: PCTuning.cz
Vytuňte si grafiku: slasti a strasti 3D tisku krytů na GeForce od Palitu
i Zdroj: PCTuning.cz

K tomu si ještě zvlášť vytiskneme logo a nalepíme ho na prasáka někam na bok a stylová karta je na světě. A představte si, jak by to vypadalo, kdyby to nebylo tak upatlané. Další možnost je strávit nad tím trochu víc času, do původního krytu připravit otvory a logo do nich vlepit místo toho, abyste jej jako já připlácli na povrch a dívali se na to, jak se lepidlo v drážkách mezi vrstvami vzlíná ven.

Vytuňte si grafiku: slasti a strasti 3D tisku krytů na GeForce od Palitu
i Zdroj: PCTuning.cz

Mimochodem můžete vidět, že se u Palitu moc nenamáhali ani s tím, jak nějak elegantně zamaskovat spoj mezi oběma díly. Už jen kvůli tomu, že se oba kusy po tisku smrští, je mezi nimi větší mezera, než by bylo milé. A ostrá hrana na zadní části krytu taky není něco, co by se dalo vyčarovat tím, že budete tlačit roztavený plast z kruhové díry. 

Vytuňte si grafiku: slasti a strasti 3D tisku krytů na GeForce od Palitu
i Zdroj: PCTuning.cz

Bez lepení se můžete obejít, když si pořídíte tiskárnu s podporou multimateriálového tisku, kde za vás barvy už během tisku mění tiskárna. A vy už se jenom postaráte o to, abyste přiřadili objektům správné barvičky a po tisku vyhodili kýbl plastových kuliček z toho, jak si tiskárna při výměně filamentů na každé vrstvě kvůli čištění trysky několikrát odplivuje.

Je to teda krapet čuňárna a určitě nemůžu říct, že bych byl na podobný výsledek pyšný, ale když uvážíte, že byl tisk nastavený na prakticky nejhorší možnou kvalitu, není to tak špatné, a když to dáte za sklo, tak se ve skříni ty „drobné“ nedostatky na metrovou vzdálenost ztratí. 

Vytuňte si grafiku: slasti a strasti 3D tisku krytů na GeForce od Palitu
i Zdroj: PCTuning.cz
Vytuňte si grafiku: slasti a strasti 3D tisku krytů na GeForce od Palitu
i Zdroj: PCTuning.cz
Vytuňte si grafiku: slasti a strasti 3D tisku krytů na GeForce od Palitu
i Zdroj: PCTuning.cz
Vytuňte si grafiku: slasti a strasti 3D tisku krytů na GeForce od Palitu
i Zdroj: PCTuning.cz

U 3D modelů, které mají reprezentovat, je dobrým zvykem věnovat se i „post processingu“, tedy úpravě konečného vzhledu tisku. V extrémním případě to můžete přetmelit, přeleštit, přelakovat, zkrátka klasická modelařina, a bude to k nerozeznání od průmyslových výrobků. Já s tím chtěl mít co nejmíň práce jak při přípravě tisku, tak při následných úpravách, a do toho jsem se ještě pokoušel zkrátit časy tisku na minimum, a výsledek tomu odpovídá. (Obecně pro 3D tisk platí, že čím rychleji tisknete, tím víc věcí jevů související s technologií 3D tisku musíte řešit a tím větší dopad na detaily a kvalitu tisku to má).

Kdybyste to chtěli dávat do svého PC, asi budete zkoušet víc a pohrajete si s tím, já jsem kartu po testu vracel, takže už se mi nechtělo plácat dalších pár metrů filamentu za třicet kaček jen kvůli tomu, abych vytiskl znovu totéž s trochu jiným nastavením.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama