AMD E-350 kompletní rozbor architektury APU Brazos
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek AMD E-350 kompletní rozbor architektury APU Brazos

AMD E-350 kompletní rozbor architektury APU Brazos | Kapitola 8

Z. Obermaier

Z. Obermaier

10. 2. 2011 19:00 109

Seznam kapitol

1. Úvod - APU je konečně tady 2. CPU - Architektura Bobcat 3. GPU Jádro a čipset 4. Deska Asus E35M1-M Pro - představení 5. Deska Asus E35M1-M Pro - v detailech 6. Deska Asus E35M1-M Pro - BIOS 7. Zacate v systému
8. Fusion - akcelerace médií přes CPU i GPU 9. Fusion - akcelerace převodu videa a efektů 10. Měření výkonu 11. Přetaktování 12. Teploty a spotřeba 13. Instalace PCI-e grafické karty 14. Závěr (tak napůl)

UPDATE! Nyní se dostává na trh první generace APU od AMD. V jediném čipu se skrývá dvoujádrové CPU a DX11 grafické jádro řady Radeon HD 6000. Společně s extrémně nízkou spotřebou a relativně vysokým výkonem jde o vyzyvatele konkurenčních procesorů Atom a čipů ION. Které řešení lépe vyhovuje potřebám trhu?

Reklama
AMD E-350 kompletní rozbor architektury APU Brazos
i Zdroj: PCTuning.cz

Když hovoříme o Fusion, jde nám v první řadě o "fúzi" výpočetní síly CPU a GPU jež se bez našeho vědomí o náročné úlohy podělí. To je hlavní myšlenka heterogenního systému, protože pokud tato funkce nefunguje, jde stále jen o CPU a GPU vedle sebe, i když jsou na jednom kousku křemíku. A jelikož řešení, kdy jsou vedle sebe CPU a GPU, je na trhu spousta, nás zajímá hlavně navýšení výkonu obou dvou právě ve Fusion. Neděláme si iluze, že se jako mávnutím kouzelného proutku najednou všichni vývojáři pustí do optimalizace svých aplikací pro tento způsob zpracování, alespoň někde to ale fungovat už může. Časem to snad bude jen lepší a lepší. Například akcelerace skrze CUDA je dnes funkční v desítkách aplikací všeho druhu, APP (ATi Stream) je zde stále v hodně velké menšině a nevýhodně. Na podporu výpočetních funkcí v aplikacích skrze GPU se podívejte třeba zde.

Jako první oblast, kde je možné vyzkoušet spolupráci CPU a GPU je samozřejmě přehrávání náročných médií. Jak už víme, grafické jádro uvnitř APU umí díky UVD3 obvodu akcelerovat některé hlavní video formáty, i tak ale na některá videa stačit nemusí a ke slovu přijde pomoc v podobě Stream procesorů grafického jádra. To jsem vyzkoušeli jako první ..

alt

Nejprve vám musím představit prográmek System Monitor jež si můžete stáhnout z webu AMD a v něm sledovat vytížení vašeho systému. Tento program vám přehledně ukáže v reálném čase vytížení jader CPU i GPU. K dlouhodobému sledování vytížení obou částí pak slouží graf v horní části. Dole můžete sledovat využití paměti RAM. Vše lze také logovat do souboru tlačítkem nahoře. Tento program je pro nás skvělým pomocníkem, ukáže nám, jak a co bylo během přehrávání videa nebo jiné činnosti vytížené.

alt

První srovnání nabízí přehrávání videa v VC-1 a rozlišení 1920×1080, jde o jedno z nejnáročnějších HD videí vůbec - Samsung Oceanic Demo. Nalevo vidíte průběh při přehrávání skrze CPU, jedno jádro je vytížené téměř na maximum a druhé zhruba na polovinu (průměr 61 procent). Také grafika a UVD3 čip se snaží co může, video je ale extrémně trhané. Spíše stojí a jde o statické snímky, než video. Napravo je pak stejné video spuštěné akcelerací skrze GPU v programu PowerDVD 10. Zátěž CPU se snížila na 20 procent a GPU přebírá přehrávání. Video sice není zcela plynulé, dá se na něj ale koukat a nezastavuje se a nezamrzá. Stoprocentně plynulé každopádně není, ani výkon GPU na tento úkol nestačí. První testovací video si odnáší pomyslnou "pětku" - nedostatečně.

alt

Druhý testovací soubor je neméně náročný, jde o jeden z nejnáročnějších Blu-Ray pirátských přepisů filmu Avatar. Já použil jenom sample z tohoto release, jež má celých 50 GB. Video je kódováno v x264 a má rozlišení 1920×1080. Nalevo je situace, kdy se procesor potácí na pokraji zhroucení, vytížený téměř na maximum. I tak je video nepřehratelné a jde opět jen o sérii statických obrázků. Povolali jsme tedy na pomoc i GPU a placeného PowerDVD 10. Jak je vidět, zátěž CPU poklesla na 20 procent u každého jádra, GPU jede naplno. Tentokrát je už vše v pořádku a video je celé přehráno bez jediného vypadlého snímku. Zde dávám za "jedna" - výborně.

alt

Další testovací soubor je velice náročné 3D video ve formátu VC-1 a rozlišení 1440×576. Přehrávání přes CPU jde celkem solidně, vypadlý snímek byl jen jeden. Zátěž CPU byla ale téměř maximální (80 procent). Pokud video opět zobrazíme za pomoci GPU, klesla zátěž procesorů na 18 procent a video bylo samozřejmě stoprocentně plynulé. Zde opět za "jedna" - výborně.

alt

Další video je trailer nějakého filmu v kodeku H264 a rozlišení 1440×800. S tímto videem si bez potíží poradily i dvě procesorová jádra čipu. Zátěž procesoru byla na solidních 65 procent. V přehrávači PowerDVD 10, kde je podpora pro dekódování skrze GPU, ale klesla procesorová zátěž na 12 procent. To je velký skok a zde si APU odnáší další "jedničku" - výborně.

alt

Předposlední video je kódováno v H264 a rozlišení 1920×800. Zde opět na přehrávání stačí i procesorová jádra a video je plynulé. Zátěž procesoru je kolem 50 procent. Pokud ale použijeme přehrávač s možností dekódování skrze GPU, sníží se zátěž procesoru na 17 procent. I tentokráte je to za "jedna" - výborně.

alt

Poslední testované video je kódováno v XVID a má rozlišení 1280×720. I když má nejnižší rozlišení, jednalo se o video, se kterým měla procesorová jádra pořádnou práci. Zatížení při přehrávání bylo 77 procent, ale bez vypadlých snímků. I v případě zapojení GPU do enkódování neklesla zátěž pod 35 procent. I to je ale skvělý výsledek a tradičně dostává za "jedna" - výborně.

DXVA a test přehrávání

alt

Zkusil jsem dvě nejnáročnější videa přehrát pod Windows ve dvou programech pomocí DXVA akcelerace. Použil jsem poslední verzi VLC a Media Player Classic Home Cinema. Nejprve se ale podívejme na obrázek jaké formáty vlastně jádro Radeonu HD 6310 zvládá v utilitě DXVA Checker. Ideálně by měly být všechny řádky plné, jak ale vidíme, dva formáty akcelerovat nepůjdou. Jak jsem dopadl v obou programech se podívejme:

alt

Po zapnutí akcelerace skrze GPU jsem byl v programu VLC schopen přehrát testovací sekvenci z filmu Avatar bez vypadlých snímků, demo od Samsung bylo ale nad síly tohoto programu. Jak vidíte, vypadlých snímků bylo 443, což je z celkového počtu 3223 skoro 14 procent. Jádro GPU zkrátka na toto video nestačí v žádném programu, ani ve VLC. Nezbývalo než zkusit ještě druhý zmíněný přehrávač.

Stáhnul jsem poslední verzi a vše nastavil jak má být. První testovací video ze snímku Avatar běželo příkladně, obrázek dokládá, že DXVA akcelerace pracovala v pořádku a video bylo perfektně plynulé.

Bohužel u nejnáročnějšího videa jsem opět pohořel. Ať jsem zkoušel různé varianty nastavení rendereru, akcelerace se nespustila a video bylo trhané. Jak jsem řekl už před chvilkou, u tohoto videa není zatím šance na plynulé přehrání žádná (na této platformě).

Flash

S videem si CPU a GPU v procesoru Zacate poradilo, až na jednu výjimku, na výbornou. Akcelerace přes GPU skutečně funguje a výrazně se projeví na výsledku. Druhým "prubířským" kamenem pak bude akcelerace Flash, na nějž ve vysokém rozlišení jádra pomalejších CPU většinou nestačí ani zdaleka. No podívejme se, jak jsem s Flashem dopadl.

alt

Nalevo - IExplorer 8, napravo Chrome + akcelerace

Nejprve jsem vyzkoušel na YouTube video v rozlišení 720p, jednalo se o jakýsi trailer na zvláštní film o upírech (Eclipse). Ten sice dal procesoru už docela zabrat, přehrávání ale bylo plynulé a bez problémů. Zátěž procesoru byla kolem 55 procent. Nižší nastavení vzhledem k výsledku nemělo cenu zkoušet. Nezbývalo tedy než se poohlédnout ještě po možnosti akcelerovat Flash skrze GPU, zde jsem ale narazil na problémy. AMD v mailu novinářům výslovně oznamuje, že žádný přehrávač Flash (10.1 a 10.2) nepodporuje akceleraci Flashe na GPU v čipu Zacate. Pouze neveřejná (v tu dobu) verze RC2 s číselným označením 012611. Stáhnout si ji můžete zcela oficiálně odsud. Bohužel ani s touto verzí GPU nijak Flash neakcelerovalo v IExploreru 8, což potvrzuje stejné zjištění několika recenzentů ve světě. Zkusil jsem tedy prohlížeč Chrome a Flash přehrávač pro něj určený, tam už vše fungovalo příkladně. Zátěž CPU se krapet snížila a GPU převzalo tuto úlohu bravurně.

alt

Nalevo - IExplorer 8, napravo Chrome + akcelerace

Opět jsem na YouTube našel video, tentokráte v 1080p (nějaký trailer na sporty). Tam ale procesor pohořel, zátěž byla přes 90 procent a video bylo trhané a neplynulé. Nezbývalo než opět svěřit přehrávání Flashe přes GPU. To samozřejmě stále nefungovalo korektně v IExploreru 8, v Chrome už na tom bylo mnohem lépe. Zátěž procesoru významně klesla a GPU přehrávalo Flash sice "koukatelně", nebylo to ale dávno stoprocentní. Oznámkoval bych to na pomyslnou "čtyřku", video (nacachované) se přeci jen cukalo a nebylo to nic pěkného.

UPDATE 9.2.2011 - Dnes uveřejnilo Adobe novou verzi přehrávače, verze 10.2.152.26, bohužel ani s ním to stále není ono. Sice už i IExplorer umí využít k akceleraci GPU v čipu, video ale stále není naprosto plynulé, spíše naopak. O malý kousek je to stále lepší v Chrome, obecně je to ale stále bída. No posuďte sami. Podívejte se na videa pořízená v obou prohlížečích:

Shrnutí akcelerace médií je tedy nasnadě. Všechna testovaná HD videa, kromě jednoho s datovým tokem 40 MB/s, zvládá pomocí akcelerace skrze GPU procesor AMD E-350 zcela bez potíží a s nízkou zátěží CPU. Škoda je pouze to, že nejsou videa akcelerovaná ve všech přehrávačích jen za pomoci UVD3, ale je nutné instalovat PowerDVD 10 a podobné, jež nejsou zadarmo. Pokud jste pokročilý uživatel, umíte si samozřejmě pomoci sami díky DXVA, s tím se ale u laiků počítat nedá.  U konkurenčního ION 2 jsem s tím neměl problém a vše pomáhalo akcelerovat GPU i v běžném Media Playeru. Horší je to s Flashem, kdy na 1080p bez akcelerace skrze GPU není plynulý a procesorový výkon na takový formát nestačí. I když sice jde akcelerovat Flash 1080p skrze GPU, stále to není ono. Zde musíme doufat, že Adobe brzy uvede verzi přehrávače jež bude plně podporovat APU a grafická jádra v něm ve všech prohlížečích webu. Do té doby se musíte spokojit s Flashem o rozlišení 720p, na něj procesorový (nebo GPU) výkon stačí. Snad jde jen o nějaké softwarové nedorozumění a brzy jej výrobci vyřeší.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama