Nvidia Ampere: vyšší výkon, skvělé ceny a spousta novinek | Kapitola 7
Seznam kapitol
V úterý večer Nvidia představila prostřednictvím živě vysílané prezentace novou architekturu karet Ampere a první tři modely GeForce – RTX 3090, RTX 3080 a RTX 3070, jejichž cena většinu lidí příjemně překvapila. S nimi i řadu nových technologií, z nichž některé využijí i majitelé stávajících grafických karet. Pojďme se na ně podívat.
Nvidii se dařilo dlouho tajit, že spolu s Micronem připravila novou generaci grafických pamětí G6X. Leakeři sice naznačili, že by nejvyšší modely měly dostat novou generaci pamětí, ale tuto informaci brali všichni s rezervou, protože se výrobci pamětí nepochlubili, že by na nějaké nové generaci videopamětí pracovali – obvykle o přípravě nových videopamětí víme dlouho dopředu. Potvrzení jsme se dočkali až nedávno, kdy zmínka o pamětech utekla ven v oficiálních dokumentech od Micronu.
Jde o první paměti využívající pulzně-amplitudovou modulaci (PAM4) – signál nemá jen dva, ale rovnou čtyři stavy v závislosti na použitém napětí (přičemž každý krok se liší o 250 mV). V jednom cyklu tak lze přenášet rovnou čtyři hodnoty, tedy dva bity – 00, 01, 10 nebo 11.

Efektivní rychlost je tak při stejném taktu dvojnásobná než u GDDR6. Paměti běží rychlostí 19 Gb/s, celková propustnost pamětí je 760 GB/s.
Z disku přímo do grafiky s akcelerací přes GPU
Moderní hry už mají i přes 200 GB a jejich velikost stále roste. A většinu z těchto dat tvoří podklady pro rendering, které je potřeba dostat do paměti grafické karty. O to se dosud obvykle staral procesor. Vyhovovalo to v době, kdy do paměti stačilo přesouvat data rychlostí kolem 50–100 MB/s. Se SSD pro PCIe 4.0 je možné data načítat rychlostí až 7 GB/s a s využitím komprese může jejich rozbalování plně zaměstnat až 24 procesorových jader. Proto Nvidia připravila nové API RTX IO, které umožňuje přenosy dat z úložiště do paměti grafické karty. Má tři výhody – umožňuje načítání a streamování textur přímo do paměti grafické karty, zvládá bezztrátovou dekompresi dat přímo na grafickém čipu a jako plugin spolupracuje s Microsoft DirectStorage.
Data tedy není třeba dekomprimovat na procesoru a teprve poté posílat do grafické karty, ale lze je do paměti grafické karty nahrát v původní podobě komprimovaná a dekomprimovat je až v ní pomocí GPU, což má celý proces výrazně urychlit a také výrazně ulevit procesoru.

Výsledkem by mělo být výrazně rychlejší načítání her. Preview DirectStorage pro vývojáře Microsoft uvolní v průběhu příštího roku.