Nvidia Ampere: vyšší výkon, skvělé ceny a spousta novinek
PCTuning Článek

Nvidia Ampere: vyšší výkon, skvělé ceny a spousta novinek

Adam Vágner

Adam Vágner

4. 9. 2020 16:00 52

Seznam kapitol

1. Ampere oficiálně 2. Pro kreativce a tvůrce obsahu 3. Umělá inteligence posouvá 3D grafiku dál 4. Nvidia Ampere: Všechno dvakrát 5. Výkon, s ray tracingem i bez 6. Poměr výkon/watt
7. Rychlejší paměti, rychlejší načítání her s RTX IO 8. Chladič, na který jsme nevěřícně zírali 9. První karta stavěná na hraní v 8K 10. Nvidia Reflex: výhoda v souboji s protihráči 11. Opravdový titán coby RTX 3090, RTX 3080 a RTX 3070

V úterý večer Nvidia představila prostřednictvím živě vysílané prezentace novou architekturu karet Ampere a první tři modely GeForce – RTX 3090, RTX 3080 a RTX 3070, jejichž cena většinu lidí příjemně překvapila. S nimi i řadu nových technologií, z nichž některé využijí i majitelé stávajících grafických karet. Pojďme se na ně podívat.

Reklama
Reklama

Nvidii se dařilo dlouho tajit, že spolu s Micronem připravila novou generaci grafických pamětí G6X. Leakeři sice naznačili, že by nejvyšší modely měly dostat novou generaci pamětí, ale tuto informaci brali všichni s rezervou, protože se výrobci pamětí nepochlubili, že by na nějaké nové generaci videopamětí pracovali – obvykle o přípravě nových videopamětí víme dlouho dopředu. Potvrzení jsme se dočkali až nedávno, kdy zmínka o pamětech utekla ven v oficiálních dokumentech od Micronu.

Jde o první paměti využívající pulzně-amplitudovou modulaci (PAM4) – signál nemá jen dva, ale rovnou čtyři stavy v závislosti na použitém napětí (přičemž každý krok se liší o 250 mV). V jednom cyklu tak lze přenášet rovnou čtyři hodnoty, tedy dva bity – 00, 01, 10 nebo 11.

Nvidia Ampere: vyšší výkon, skvělé ceny a spousta novinek

Efektivní rychlost je tak při stejném taktu dvojnásobná než u GDDR6. Paměti běží rychlostí 19 Gb/s, celková propustnost pamětí je 760 GB/s.

Z disku přímo do grafiky s akcelerací přes GPU

Moderní hry už mají i přes 200 GB a jejich velikost stále roste. A většinu z těchto dat tvoří podklady pro rendering, které je potřeba dostat do paměti grafické karty. O to se dosud obvykle staral procesor. Vyhovovalo to v době, kdy do paměti stačilo přesouvat data rychlostí kolem 50–100 MB/s. Se SSD pro PCIe 4.0 je možné data načítat rychlostí až 7 GB/s a s využitím komprese může jejich rozbalování plně zaměstnat až 24 procesorových jader. Proto Nvidia připravila nové API RTX IO, které umožňuje přenosy dat z úložiště do paměti grafické karty. Má tři výhody – umožňuje načítání a streamování textur přímo do paměti grafické karty, zvládá bezztrátovou dekompresi dat přímo na grafickém čipu a jako plugin spolupracuje s Microsoft DirectStorage.

Data tedy není třeba dekomprimovat na procesoru a teprve poté posílat do grafické karty, ale lze je do paměti grafické karty nahrát v původní podobě komprimovaná a dekomprimovat je až v ní pomocí GPU, což má celý proces výrazně urychlit a také výrazně ulevit procesoru.

Nvidia Ampere: vyšší výkon, skvělé ceny a spousta novinek

Výsledkem by mělo být výrazně rychlejší načítání her. Preview DirectStorage pro vývojáře Microsoft uvolní v průběhu příštího roku. 

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

PCTuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým PCTuning