Úvaha: Hry a PC – úspěšné tažení všemu navzdory
Seznam kapitol
Hodně hráčů považuje PC za zcela přirozeně nejlepší herní platformu. V osmdesátých letech minulého století byste ale našli jen pár lidí, kteří PC předvídali byť i jen omezený úspěch v domácnostech. Čím vším si muselo PC projít, než se mu přestaly ostatní herní platformy vysmívat?
Když se dívám na dnešní debaty o budoucnosti „PC versus mobily“, jen se usmívám. Je to variace debaty „PC versus konzole“, které předcházela debata „PC versus Amiga“ a té… žádná debata. V osmdesátých letech prakticky nikdo nepovažoval PC za herní platformu a i použití PC doma bylo omezeno jen na pár IT profesionálů a nadšenců. Před rokem 1990 PC jako herní platforma neexistovalo. Těch pár her, které pro IBM PC XT a AT existovaly, bylo i pro majitele ZX Spectra prostě úsměvných.
Ba co více, před rokem 1981 neexistovalo ani „PC“, tedy IBM PC. Osobní počítače už za sebou měly už pár let, tak například Apple I byl uvedeno v roce 1976 a domácí Atari 400 v roce 1979. O dva měsíce dříve, než vzniklo první PC, IBM 5150, jste si mohli domů koupit třeba Texas Instruments Ti-99/4, což byl první domácí šestnáctibitový počítač. Podle všech měřítek přišlo PC pozdě.
Nemuselo tomu tak být! V roce 1973 navrhl zaměstnanec IBM Paul Fiedl počítač SCAMP (Special Computer APL Machine Portable), což mohl být docela dobře první domácí počítač v dějinách. Měl klávesnici, 64 KB RAM a kazetovou mechaniku. Vedení IBM ale tento koncept odmítlo, protože si manažeři nebyli schopni za živého boha představit, proč by někdo měl chtít mít doma počítač. Když o sedm let později zjistili, že jim právě ujel vlak, museli narychlo spíchnout vlastní verzi, aby vůbec zůstali relevantní.
První PC bylo navržené z toho, čeho byl dostatek a bylo to levné: Místo perspektivního procesoru Motorola 68000 se IBM rozhodla pro dostupnější Intel 8088 a místo vlastního operačního systému se dohodla s garážovkou jménem Microsoft, že jim dodá nějaký ten Basic a DOS. Operační systém sice Microsoft neměl, ale dohodl se s ještě menší garážovkou Seattle Computer Products od koupení již hotového systému 86-DOS založeného na nijak valně povedeném CP/M určeném hlavně pro osmibity. Podle všech měřítek byl výsledkem stroj primitivní, pomalý, ideově zastaralý a předražený.