Úvaha: Trendy a módní vlny světa počítačového
i Zdroj: PCTuning.cz
Zábava Článek Úvaha: Trendy a módní vlny světa počítačového

Úvaha: Trendy a módní vlny světa počítačového | Kapitola 4

Michal Rybka

Michal Rybka

3. 12. 2010 03:00 20

Seznam kapitol

1. Dilbertův svět 2. David proti Goliášovi 3. Šest z deseti odpadne 4. Módní trendy jsou zrádné
5. Módní trendy jsou ale i mocné 6. Je budoucnost v mracích? 7. Skříně plné starého železa

Pokud se díváte na vývoj počítačových technologií v libovolném krátkodobém výhledu, může působit dojmem jakéhosi trvalého plánovaného pokroku. Na první pohled to dává smysl, novinky jsou výkonnější a rychlejší, ale pokud se ale na věci začneme dívat s větším odstupem, jednoduchá představa začne mizet.

Reklama

Vlny přicházejí velice rychle a jak se objeví, tak taky zmizí. Před rokem byly epapírové čtečky absolutně top tech a každý, úplně každý na nich pracoval. O kolika nových čtečkách jste slyšeli v poslední době? Samozřejmě, stále se vyrábějí, ale vedle nových tabletů vypadají jako retro: Jsou jednoúčelové, hloupé a „staré“. Vylepšený kontrast o 50%? Infračervená technologie snímání doteků, která nežádá žádnou lesklou vrstvu přes elektronický papír? No dobře – no a co? Pořád je to jenom čtečka a tím pádem „loňská technologie“. 

Úvaha: Trendy a módní vlny světa počítačového
i Zdroj: PCTuning.cz

Není to ani rok, co Ballmer říkal, že Microsoft nemá zájem o e-ink, protože „nejlepší čtečkou je PC“. Rychlost, s jakou se móda přehnala přes čtečky směrem k tabletům dává vzniknout dojmu, že možná měl pravdu. Ve skutečnosti ale PC neřeší základní problém čtečky: Musíte být schopni ji bezpečně používat v posteli. Kritici čteček se zaměřovali na jejich jednoúčelovost, nikdo z nich nežádal PC kompatibilitu! 

Je to taková sebeposilující hra: Revoluční koncept zaujme uživatele a novináře, ti o něm píší a jak o něm píší, vypadá významněji než předtím, takže se o něj začíná zajímat více uživatelů a také i obecní novináři. A jakmile se o něčem rozsáhle mluví, zadetekují to ve velkých firmách i pracovníci marketingu, komunikace a i šéfové – a zeptají se: Máme něco takového? Tihle lidé nechápou technologie, ale vnímají slogany aka „buzzwords“. 

Úvaha: Trendy a módní vlny světa počítačového
i Zdroj: PCTuning.cz


Cítíte se v práci odstrkovaní? Chcete být in? Pořiďte si výkladový slovník buzzwordů ZDE!

Moc populárních technologií je děsivá – nejednou se stalo, že příchod nového konceptu vedl k překopání už téměř hotového produktu do jakéhosi prasopsa, jenom aby tam novinka byla. Výborně je to vidět kupříkladu na počítačových hrách, kde asi před deseti lety frčel multiplayer, takže se musel doroubovat i do her, kde neměl příliš velký smysl. Pak přišly casual hry a řada projektů byla „debilizována“, aby se stala „přístupnější“ pro běžného hráče. 

Jak to v praxi dopadá, ilustruje třeba právě Spore: Původně šlo o komplikovanou věc, něco jako Civilizaci, ale projekt byl opakovaně „zkazuzalizován“, až dopadl jak dopadl (a na prodejích se to pozitivně moc neprojevilo). V poslední době jsou hitem „sociální hry“, úspěch Facebooku a Zyngy šéfy přímo uchvátil – a jak jsem se doslechl, nejeden vývojář má nyní za úkol „zesocializovat“ rozpracované koncepty. Ano, je to blbost, stejně jako byla blbost MMORPG mánie před lety: Stovky podobných projektů neuživíte, každý není Blizzard, aby přišel, chytil a nepustil.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama