Jak Apple změnil s CPU M1 pravidla hry – a co to znamená?
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Jak Apple změnil s CPU M1 pravidla hry – a co to znamená?

Jak Apple změnil s CPU M1 pravidla hry – a co to znamená?

Michal Rybka

Michal Rybka

20. 2. 2021 03:00 24

Seznam kapitol

1. Když byla x86 pro legraci 2. Acorn RISC Machine 3. Když Apple přešel na Intel 4. Apple a ARM
5. S trochou skromnosti... 6. O čem si x86 může nechat zdát 7. Dá se obejít bez x86?

O Apple M1 se vyprávěla spousta věcí – často docela fantastických. Poslední měsíc jsem měl možnost vyzkoušet nový Apple Macbook Pro s procesorem M1 – a ano, myslím si, že to je příznak velké změny.

Zvolte nejlepší hry roku 2023 a vyhrajte herní hardware

Zvolte nejlepší hry roku 2023 a vyhrajte herní hardware

S partnerem Samsung SSD přinášíme velkou čtenářskou a redakční anketu. Za svůj hlas pro nejlepší hru můžete získat řadu cen…

včera 13:00
6
Reklama

Procesory, které nás doprovázely na cestou dějinami, se během dob měnily. Po éře úspěšných osmibitů, jako byl MOS 6502 (1975) nebo Zilog Z80 (1978), přišla legendární Motorola 68000 (1979) – a ano, v té době, tedy na konci 80. let, se všichni procesorům od Intelu víceméně smáli. Smáli se jim zhruba do příchodu Intelu 80386 (1985), který přinesl dostatek výkonu pro náročné aplikace. A potom, samozřejmě, s příchodem Intelu 80486 (1989), který nejdříve nabídl špičkový výkon pro inženýry – a s postupem pádu cen také výkon pro moderní hry, ty 2D i ty 3D, i když zatím bez akcelerace.

A v té době, mimo jiné díky záplavě procesorů kompatibilních s x86 od všemožných firem – nejen AMD, ale i Cyrixu, IDT či Chips and Technologies, ovládla architektura x86 trh a stala se dominantní. V té době, zcela bez legrace, byla architektura x86 zdrojem posměchu nejen mezi odborníky, ale i na technických školách – všechny okouzlovaly nové architektury RISC anebo transputery. To není žert, na přednáškách jsem vyslechl spoustu někdy laskavějších, někdy dost drsných komentářů na adresu x86.

Architektura x86 obsahovala příliš „legacy“ prvků a táhla si s sebou batoh různých podivností – ve srovnání například s architekturou 68K vypadala komplikovaně, zmateně a nepřehledně a i operační systémy používaly diametrálně odlišné módy x86 tak, jako by šlo spíš o několik různých procesorů sešitých dohromady. Klasický žert říkal, že „Pentium je jako raketa, ve které je zabudovaná stíhačka, v ní je auto, v něm zase kolo – a i když se to tváří jako raketa, stále v tom můžete šlapat.“

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama