Sinclair ZX Microdrive: revoluce v ukládání informací. To nevyšlo...
i Zdroj: Pctuning
Historie Článek Sinclair ZX Microdrive: revoluce v ukládání informací. To nevyšlo...

Sinclair ZX Microdrive: revoluce v ukládání informací. To nevyšlo...

Pavel Tronner

Pavel Tronner

17. 8. 2022 16:30

Seznam kapitol

1. Levné a dostupné 2. Jednoduché a levné řešení 3. Revoluce se nekonala 4. Paměťová „karta“ osmdesátých let 5. Jak se s tím pracuje 6. Stále o nervy

Už když sir Clive (pravda, v té době ještě neměl zmíněný titul) představoval své ZX Spectrum, tedy nejlacinější počítač s barevnou grafikou na trhu, zmínil se na této velkolepé akci, že jeho firma pracuje na novém cenově dostupném datovém médiu, které bude v dohledné době pro ZX Spectrum k dispozici. To samozřejmě vedlo k rozsáhlým spekulacím, co za diskový systém asi Sinclair vyvíjí, jakkoliv velký šéf sám se o discích nezmínil.

Reklama
Reklama

Výsledkem vývoje byla kazetopásková mechanika používající miniaturní kazetky s nekonečnou páskou, což mnohé zklamalo. Nejzklamanější byl asi Clive Sinclair, protože produkt se nikdy doopravdy neujal a softwaroví vývojáři jej k distribucí svých aplikací používali naprosto omezeně. Celkově lze ten technicky nesporně pozoruhodný výtvor charakterizovat legendární hláškou – to muselo dát ale práce, a přitom taková blbost!

ZX Spectrum s připojeným Microdrivem
i Zdroj: Pctuning
ZX Spectrum s připojeným Microdrivem

Všechny dosavadní Sinclairovy počítače – ZX80, ZX81 i ZX Spectrum – používaly jako standardní datové médium audiokazety. Kazetový magnetofon musel uživatel použít vlastní a připojit si jej pomocí dvou dodávaných kabelů s 3,5mm jacky. Spectrum používalo na svou dobu velmi solidní rychlost záznamu – 1200 baudů. Soubory na kazetě bylo možné pojmenovávat a uživatelé si postupně zvykli na praxi zapisovat si pro každou používanou kazetu přesnou pozici pro každý soubor dle údajů na magnetofonovém počítadle. 

Tato metoda záznamu měla jedinou výhodu – byla levná a dostupná. Ale jednak byl záznam nespolehlivý a uživatelé každý soubor raději nahrávali několikrát, aby měli jistotu, že aspoň nějakou kopii načtou zpět. Kromě toho byl navzdory vychvalované rychlosti ve skutečnosti pomalý – těch cca 150 bytů za sekundu nám dnes přijde směšné, no, a pokud bychom touto rychlostí hodlali načíst plných 48kB RAM počítače (což samozřejmě nebylo možné, programy a hry byly kratší), museli bychom si počkat nějakých 327 sekund (ve skutečnosti více, kvůli nutným řídicím bytům). Jenže – nebyla jiná možnost. Šťastní majitelé Spectra a jiných podobných domácích počítačů trávili dlouhé minuty posloucháním cvrlikání magnetofonu a modlením se, aby seance dopadla dobře. Pro zrychlení záznamu se stejně jako na jiných platformách začala používat různá turba či urychlovače, nicméně tyto měly negativní vliv na spolehlivost záznamu a všechna negativa spojená s audiokazetami pochopitelně zůstávala.

V této době už samozřejmě dávno existovaly disketové mechaniky. Ostatně, ony existovaly i první pevné disky, ovšem to bylo médium pro domácí použití z říše sci-fi. Disketové mechaniky se pro počítače značek Atari, Commodore či Apple používaly, leč byly nesmírně drahé. Jejich cena často překračovala cenu vlastního počítače. Například disketová mechanika pro Commodore VIC-20 stála 400 britských liber, tedy více, než zmíněný počítač a více než dvojnásobek, co stálo samotné Spectrum. To ostatně platilo i v roce 1986 v Československu, kde jste si počítače a periférie od Atari mohli pořídit za tuzexové poukázky v těchto sumách:

  • Atari 800XL – 1050 TK
  • Atari 130XE – 1750 TK
  • Tiskárna Atari 1029 – 2050 TK
  • Disketová jednotka Atari 1050 – 2000 TK
  • Magnetofon Atari XC 12 – 380 TK

Oficiální kurz koruny československé k bonům se po většinu času pohyboval 2:1, veksláci v osmdesátých letek prodávali obvykle tuzexový bon za pět korun. Z těchto čísel je asi každému jasné, proč se používal především magnetofon.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Pctuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme

Váš tým Pctuning