Tisíc knížek na prázdniny v kapse – test levných e-booků
Seznam kapitol
Ať jste vášnivý čtenář nebo pouze příležitostný konzument, bude vás zajímat dnešní článek. Rozhodli jsme se otestovat několik nejlevnějších elektronických čteček a zjistit, jaký je mezi nimi rozdíl a kterou nakonec koupit. Ve srovnání najdete nejenom nejrozšířenější Kindle od Amazonu, ale i verzi Touch, PocketBook, Kobo a Nook.
V dnešní době tabletů, chytrých telefonů a minibooků vám možná přijde pošetilé kupovat si zařízení, které je určené „pouze“ ke čtení knížek, i přesto mají zařízení nazývaná e-Booky či e-Readery své specifické výhody a plusy oproti ostatním „chytrým“ zařízením dneška. A o nich bude následujících několik stran.
Co je to vlastně taková elektronická čtečka knih? Elektronické čtečky knih se snaží napodobit nebo nahradit tištěné knihy, a to za pomoci technologie zvané E-Ink, tedy elektronický inkoust. Když bychom se podívali do historie, první krůčky k vývoji technologie elektronického inkoustu byly ujduty už v 70. letech ve firmě Xerox. Tehdy se jednalo o vytvoření jakéhosi elektronického papíru, který byl vlastně pružným pouzdrem z gumy tvořené z milionů malých plastových vodivých kuliček vložených do dutin naplněných olejem. Kuličky byly černobílé a pomocí elektrického náboje byly otáčeny do požadovaných obrazců. Tato technologie je dnes označována jako SmartPaper a je dědečkem dnešní technologie elektronického inkoustu.
Většina pokusů o náhradu papíru selhala, až v polovině 90. let uspěl J. Jacobson,. Založil frimu E Ink a začal plně rozvíjet technologii natolik „skladnou“, aby mohla nahradit běžný papír. Ve stručnosti tato technologie pracuje na principu natáčení mikročástic v elektrickém poli. Celý systém funguje na bázi jakýchsi černých a bílých tekutých krystalů zabalených do kapslí, které mění svou polohu za pomoci elektrického impulzu. Tedy když jednoduše přehodíte stránku, změní se impuls a krystaly se prohodí podle toho, co má být zobrazeno. Výhodou čtečky (resp. elektronického inkoustu) je právě zobrazení, které je podobné jako u běžné papírové knihy – je šetrné k očím a navíc má extrémně nízkou spotřebu energie.
I mě kdysi zachvátila e-book horečka, a proto jsem zvažoval, co si na omezeném trhu se čtečkami koupit. Nakonec jsem se nechal zlákat slevou na model Libretto PER3162BN od společnosti Prestigio a jak už je to u této společnosti ve zvyku, nabízí sice elegantní a poměrně levné řešení, ale nepříliš ohromující výkon. Po těchto zkušenostech jsem byl zvědav na letošní novinky a byl jsem příjemně překvapen, jak se v současnosti s e-readery roztrhl pytel, a to především s těmi dotykovými.
Tato recenze představí několik současných modelů jak dotykových, tak i jeden nedotykový, a to konkrétně vlajkovou loď Amazonu a snad nejpopulárnější e-reader vůbec – Amazon Kindle 4. Co je na situaci nejlepší, že už nemusíte vyhazovat poměrně velké peníze za omezené množství modelů, ale je možné koupit dobrý stroj kolem 3 tisíc korun.
Jak vybírat?
Než přejdu k samotné recenzi, shrnul bych, na co je při výběru vhodné čtečky nutné se zaměřit. Jako první bychom se měli zaměřit na displej, resp. na jeho velikost. Každému vyhovuje něco jiného a potřebuje čtečku k jiným účelům, třeba na cesty, na domácí čtení, či na učení. Nejběžnější jsou asi e-readery s velikostí displeje 6“, ty budou také předmětem dnešní recenze, lze ale zakoupit i menší „cestovní“ čtečky s velikostí 5“, ale i větší 7“.
Dalším, podle mého názoru velmi důležitým aspektem, jsou formáty, které čtečka podporuje. V současnosti se výrobci snaží o co nejširší škálu podporovaných formátů, ty nejběžnější a požadované jsou PDB, PDF, ePUB, MOBI a rozporuplný DRM (od Adobe), případně TXT či DOC pro vlastní dokumenty.
Dalším podstatným prvkem při rozhodování by pak měla být „výkonnost“ přístroje, která se promítá především v rychlosti reakce / listování.
Pro někoho významným, pro někoho méně významným ukazatelem je i možnost využití WiFi pro nákup nových knížek. Když pomineme paměť čteček, která je v 99% případů dostačující pro stovky knih, posledními rozhodujícími faktory jsou hmotnost a výdrž, a to především kvůli cestování.