Freestyle a Reshade: S filtry zdarma za krásnější hry
i Zdroj: Pctuning
Hry Článek Freestyle a Reshade: S filtry zdarma za krásnější hry

Freestyle a Reshade: S filtry zdarma za krásnější hry

Adam Vágner

Adam Vágner

15. 11. 2019 03:00 12

Seznam kapitol

1. Ostře sledované pixely 2. ReShade: Za hry krásnější 3. „Ray tracing“ do většiny her 4. Freestyle aneb „ReShade“ bez ReShade od Nvidie 5. Filtry pro ReShade pod Freestyle – jak to zprovoznit 6. Standardní filtry ve Freestyle I. 7. Standardní filtry ve Freestyle II. (barvoslepost aj.)
8. Standardní filtry ve Freestyle III.: (hraní před spaním) 9. ReShade pod Freestyle: Co přidala Nvidia 10. ReShade pod Freestyle – základní filtry I. 11. ReShade pod Freestyle – základní filtry II. 12. ReShade pod Freestyle – základní filtry III. 13. ReShade pod Freestyle – základní filtry IV. 14. ReShade pod Freestyle – základní filtry V.

S GeForce GTX 1660 Super Nvidia uvedla i nové ovladače a GeForce Experience s podporou filtrů pro populární open source injektor ReShade, které upravují obraz ve hrách. Podíváme se na ně i na filtr nabízející doplnění „ray tracingu“ do her bez jeho podpory, o kterém jste mohli slyšet před pár dny v souvislosti s Red Dead Redemption 2.

Reklama

Ještě než se podíváme na Freestyle a Reshade, chtěl bych se zmínit o jedné trochu starší novince, o které stojí za to vědět a bude zajímavá hlavně pro majitele monitorů s rozlišením 4K kombinovaných s některou z nových GeForce s architekturou Turing (včetně nejnižšího modelu GTX 1650).

Koncem srpna s ovladači 436.02 Nvidia přidala do ovládacího panelu kromě klasických způsobů převzorkování obrazu i integer scaling – celočíselné převzorkování. Najdete ji v ovládacím panelu Nvidie ve větvi Monitor pod položkou Přizpůsobení velikosti a pozice plochy:

Freestyle a Reshade: S filtry zdarma za krásnější hry
i Zdroj: Pctuning

K čemu je to dobré? Když chcete do monitoru poslat obraz v nižším než nativním rozlišení a zobrazit jej přes celou obrazovku, musí se zvětšit. V ovládacím panelu Nvidia bylo dosud možné zvolit jen, zda bude obraz převzorkovávat přímo scaler na grafické kartě, nebo v monitoru či televizoru.

K převzorkování se používá jednoduchá interpolace a výsledný obraz je neostrý. Níže vidíte snímky obrazu v rozlišení 1920 × 1080 bodů zvětšeného na monitor s rozlišením 4K sejmuté přes AverMedia Live Gamer 4K. Výřez je 1:1. Po rozklepnutí se otevře celý snímek, Na prvním obrázku je interpolace na grafice, na druhém interpolace, kterou dělala karta (a prakticky se neliší).

Převzorkování na GPU
i Zdroj: Pctuning
Převzorkování na GPU

Převzorkování na monitoru
i Zdroj: Pctuning
Převzorkování na monitoru

Scaler není moc chytrý, a tak obraz mázne, i když je nativní rozlišení displeje celočíselným násobkem obrazu. Při zvětšení obrazu z full HD na 4K (či UHD), které je jeho ideálním čtyřnásobkem a výsledek by mohl být krásně ostrý, obvykle uvidíte výše zobrazenou mazanici. Na 4K displejích s menší úhlopříčkou pod 27 palců to ještě není tolik znát, na obrazovkách s většími pixely už ano.

Přitom stačí drobnost – místo převzorkování obrazu vzít jeden pixel o velikosti jednoho bodu a zvětšit jej na 2 × 2 body. Na 4K panelu pak sice dostanete jen obraz s rozlišením 1920 × 1080 bodů, ale bude krásně ostrý.

Právě možnost zvětšovat obraz i bez „rozmaznání“ je už nějaký pátek na předních pozicích žebříčku požadovaných funkcí pro ovladače AMD a opakovaně po ní toužili i majitelé GeForce na diskuzních fórech Nvidie. A když Nvidia v reakci na doostřování obrazu AMD přidávala možnst doostření i do ovládacího panelu, doplnila i možnost celočíselného převzorkování (nebo integer scaling).

Výsledek této procedury vypadá stejně jako na následujícím snímku, který je rovněž výřezem 1:1 z obrazu ve full HD zobrazeném na 4K monitoru.

Celočíselná změna měřítka
i Zdroj: Pctuning
Celočíselná změna měřítka

Jak se obraz vykresluje na úrovni nativních pixelů, je vidět na dalším obrázku, vlevo je celočíselná interpolace, vpravo běžně používaná metoda upscalingu.

Freestyle a Reshade: S filtry zdarma za krásnější hry
i Zdroj: Pctuning

Obraz je krásně ostrý. Jedinou vadou na kráse je jen to, že standardní vyhlazování písem ClearType ve Windows už nefunguje tak dobře, protože má hrany vyhlazovat na úrovni subpixelů (proto je kolem černých písmen ten barevný duch, viz Wikipedia). Když takový subpixel roztáhnete na 2 × 2 body, tak už to není subpixel. Ale u klasické interpolace je to ještě horší – a pokud by vám to vadilo, stačí upravit nastavení ClearType.

Celočíselnou změnu měřítka využijí hráči třeba u starších her hrát, které jsou omezená třeba právě na rozlišení 1920 × 1080 bodů a po zvětšení na monitor s rozlišením je obraz rozmazaný. Ale využít se to dá i v desktopu pro starší aplikace, u kterých chcete zvětšit grafické rozhraní a s běžným postupem přes zvětšení písma nebo DPI obrazovky se nesrovnají.

A teď už se pojďme věnovat hlavní náplni článku, Freestyle, ReShade a jeho integraci do GeForce Experience.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Pctuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme

Váš tým Pctuning