Marvel's Spider-Man Remastered: ray tracing a vliv na výkon a kvalitu obrazu
i Zdroj: Autor
Hry Článek Marvel's Spider-Man Remastered: ray tracing a vliv na výkon a kvalitu obrazu

Marvel's Spider-Man Remastered: ray tracing a vliv na výkon a kvalitu obrazu

Miroslav Ježek

Miroslav Ježek

7. 9. 2022 15:30 17

Seznam kapitol

1. Úvod do světa pavouků 2. Porovnání upscalingu 3. Ray tracing, exteriér 4. Ray tracing, interiér 5. Finální srovnání a závěr

Po delší době tu máme zase nějaké grafické pozlátko pod drobnohledem. Opět primárně zaměřeno na ray tracing a na to, jestli se vyplatí okrást se o část výkonu výměnou za úžasnou podívanou.

Reklama

Patrně nemá valného významu představovat Spidermana, přátelského superhrdinu ze sousedství. Všichni víme, že ve skutečnosti se jmenuje Peter Parker, je strašlivě otravný, neustále se snaží být vtipný a nonstop kazí zloduchům plány. Jste-li docela běžný gangster snažící se vydělat trochu na živobytí poctivou kriminální činností, takový soused je holé neštěstí. To si tak chcete domluvit s kamarády zločinci na balkoně u sklenky jégra, kterou putyku zítra vybrakujete, a otravný Mirek Dušín ve spandexu má ve zvyku poklidný večer dočista zruinovat. Nebýt toho, že ho pokousal jakýsi experimentální pavouk, mohl být Peter jen další nýmand. 

Marvel's Spider-Man Remastered: ray tracing a vliv na výkon a kvalitu obrazu
i Zdroj: Pctuning

Ale protože je to superhrdina, má svůj komiks, seriál, filmy, trika, hry, však to znáte. Titul Marvel's Spider-Man původně vyšel v roce 2018 na PS4. Pak byl oprášen a vyleštěn v roce 2020 na PS5 a nyní, po čtyřech letech, se objevil remaster konečně i na PC. Tudíž nejde o žádnou novinku, ale o čtyři roky starou vykopávku, nicméně o to víc vybroušenou. S nástupem karet RTX se rozmáhá ray tracing a ten byl do Spidermana samozřejmě instalován.

V tomto rozboru se podíváme na to, jak moc ray tracing ovlivní scénu vzhledově a výkonově. Je tu ovšem zásadní potíž – tahle hra je obludně závislá na výkonu procesoru. Moje i5 9600KF na 4,8 GHz má téměř pořád využití přes 90 % a to i ve 4K, pokud je ray tracing zapnutý. 

V 1080p se mi zase povedlo vytížit grafiku na 50 %, protože procesor nestíhal. Zkoumáním jsem došel k tomu, že srovnávací screenshoty budou v rozlišení 2560 × 1440. To se mi jeví jako rozumný kompromis, ačkoli ve 4K se dá celkem bez problému dosáhnout 60 snímků za sekundu díky upscalingu. Chtěl jsem ale típat obrázky bez něj, aby byl obraz v nativním rozlišení a zároveň snímky byly hratelné. 

Ve 4K už jde samozřejmě výkon rapidně dolů a při ray tracingu je upscaling nutnost. Jiná věc je, že hra mění v případě volby „Celá obrazovka“ rozlišení interně, ale na monitoru máte pořád nativ. 

To znamená, že pokud máte monitor se 4K hrajete v 2K a k tomu s upscalingem, je obraz interpolací rozmazaný dvakrát. Na stejnou věc jsem narazil při testu ray tracingu u Dying Light 2 a na upozornění Adama jsem všechny snímky musel natípat znovu, protože to bylo celé rozplizlé. Naštěstí zde se dá navolit “Exkluzivní celá obrazovka”, kdy se rozlišení mění i na výstupu a dá se vybrat i obnovovací frekvence. Dávejte si na to při hraní pozor, aby obraz nevypadal zbytečně hůř.

Marvel's Spider-Man Remastered: ray tracing a vliv na výkon a kvalitu obrazu
i Zdroj: Pctuning

Můj stroj se od poslední doby nezměnil, pořád i5 9600KF@4.8GHz, 32 GB@3066 a podvoltovaná RTX 2080 s boostem kolem 2 GHz. Gamesa je nainstalovaná na běžném SSD WD Blue s 500 GB. 

Pár postřehů k chování hardwaru a hry – než byly vydány aspoň nějaké patche, titul náhodně padal, často i kvůli nedostatku VRAM. Od posledního update v1.831.2.0 se hra zdá býti stabilní. Dále, vzhledem k obřím nárokům na CPU jsem musel přidat trochu volty, jinak se PC po chvíli intenzivní pařby resetovalo. To samé platí i pro grafiku, se zapnutým RT musely jít volty trochu výš, jinak to podvoltovaná grafika neustála a hra opět spadla. 

Detaily jsou nastavené na maximum, je vypnutá chromatická aberace a vinětace, ostrost nastavena na polovinu, vertikální synchronizace je vypnutá. Když se bude něco lišit, bude to u screenů napsáno. Pokud jde o ray tracing, ten se zde stará hlavně o odrazy na mrakodrapech, podlaze a oknech, a nikoli o globální nasvícení. Pokud se tedy Peter houpe na pavučině mezi baráky, stěží v té rychlosti poznáte rozdíl. My samozřejmě budeme zkoumat RT zblízka. 

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama