Úvaha: Naše skvělá elektronika se kazí. A není to náhoda!
Seznam kapitol
Jedním z krásných českých pojmů je „kurvítko“. Jeho krásná charakteristika je popsána procedurálně tak, že „pokud rozeberete přístroj a opět ho složíte do funkčního stavu, zůstane vám zbytečná součástka. Ta nemá žádný jiný smysl, než zajistit, že stroj selže čtrnáct dní po záruční lhůtě“. A to je „kurvítko“.
Statisticky vzato je tato definice pravdivá, protože každý díl má svou nenulovou pravděpodobnost selhání – a přidáním každého dalšího dílu tedy zvyšujeme pravděpodobnost selhání celku. Jiná, poněkud techničtější definice říká, že kurvítko je „díl nebo rys návrhu výrobku, sloužící k regulaci jeho spolehlivosti tak, aby nepřesahovala očekávanou životnost“. Optimalizace životnosti výrobku spočívá v tom, aby přežil záruční lhůtu (abyste nemuseli platit opravu či výměnu), ale ne o moc (aby si zákazník musel co nejdříve koupit nové zboží).

V některých případech není jasné, jestli se v daném zařízení vyskytuje kurvítko a nebo jde jenom o špatně provedenou práci, či snahu zlevnit výrobu za každou cenu. Ten, kdo rozebíral staré Commodory, byl jistě překvapen tím, že stínící „klec“ vypadala jako obal od čokolády – hliníková barva nastříkaná na kus papíru, který volně ležel přes základní desku. Máslo na hlavě měli všichni: Sinclairům povolovala membrána v klávesnici, tuhla a praskala a musela se často měnit. Údajně celá poslední várka Atari XE800 vyrobená v roce 1991 v Číně měla vadný čip GTIA, ale řada uživatelů si toho nevšimla a byla se svým XE800 spokojená. O prvních Intelovských Pentiích s drobnou chybičkou v designu matematického koprocesoru se vyprávěly ošklivé vtipy.

O mizerné kvalitě levných čínských výrobků už ani nemluvím – řada lidí je navyklá, že si přímý import z Číny doma „dodělají“, aby byly dráty napájené dobře, laser se nepotuloval volně po ukazovátku, nebo nechají první noc svítit lampu venku, aby z ní vysmrádly toxické látky. Že má Čína s kvalitou trochu problém se ukazuje často v novinách – tu jim upadne dům na bok, jindy ujede ze stráně kus dálnice, na mostech se dodělávají chybějící nýty a občas se jim poplete řídící systém rychlovlaků a pustí jeden do druhého. Technické problémy našeho Pendolina vedle toho vypadají dosti komicky.