Úvaha o hračkách, gadgetech a tak trochu i počítačích
Seznam kapitol
Nepřipadá vám úžasné, kolik se v poslední době objevilo na trhu vychytaných stavebnic a hraček? Od klasického Merkura včetně rozšíření o elektřinu přes zábavné updatované Lego Technics NXT 2.0 až magnetické stavebnice MagCube. A když se zamyslíme v širším hledisku, nejsou i některé počítače vlastně takové hračky pro dospělé?
A nebo Boffin 500, jakási nová variace na kdysi populární elektronické stavebnice Logitronik – je toho přehršel.
Podle analytiků a dalších expertů, živících se rauty na všelijakých předváděčkách a výstavách, se chutě obecné populace s každým dalším rokem posouvají od pořádné chlapácké elektroniky právě k hračkám a gadgetům. Teď frčí inteligentní a trojrozměrné telky, tablety a vyspělé netbooky. A snad by se konečně měl ujmout i elektronický papír. Po dlouhé době se totiž objevily konečně i čtečky rozumné velikosti (deset palců a více) a také se objevily i v nabídce mainstreamových výrobců. Zdá se, že se po deseti letech konečně úspěšně prosadí i tablety – a v provedení některých firem vypadají vážně velice zajímavě. Asi nejúžasnější je Lenovo IdeaPad U1, opravdu fascinující kombinace notebooku a webpadu.
Měli jsme tu už počítače, které bylo možné proměnit na tablet a nebo na klasický notebook, dokonce už i skládací laptop, který šlo přeložit na půlku. IdeaPad U1 je ovšem něco jiného: Normálně funguje jako klasický notebook s Windows 7. Můžete ale odpojit displej – ten se pak se přepne na vlastní vnitřní procesor Qualcomm Snapdragon a funguje jako Linuxem poháněný tablet. Obě části počítače fungují nezávisle – k základně prý můžete připojit displej a používat nezávisle na displeji. Každá část má vlastní baterku, vlastní úložiště a vlastní wifi, ale nějak jde synchronizovat obě komponenty. Celé to má stát tisíc dolarů. Zajímavé, ale pochybuji, že by to bylo praktické, kombinace smartphone + notebook je lepší. Jako nápad a hračka to je ale fantastické. Je to hezké a proces rozpadu notebooku na dva okolí bezpochyby ohromí.
Řekněme si to otevřeně: Docela značná část elektroniky představuje jenom vychytané hračky pro dospělé, kteří na to mají peníze. Skutečně praktická je taková věc, která vám přímo a nebo nepřímo pomáhá vydělat peníze. Hračky nás jenom baví, zaplňují volný čas. Ve skutečnosti je nepotřebujete a neexistuje moc rozumných způsobů, jak je opravdu využívat. Repertoár úkolů, které opravdu dělat musíte, je poměrně úzký – a na to, abyste používali kancelářské aplikace, vážně nepotřebujete imaginativně navržené počítače. Svým způsobem měli pravdu designéři IBM, kteří navrhli svým způsobem dokonalou a těžko vylepšitelnou podobu Thinkpadů. Kašlali na vzhled, šlo jim o pevnou konstrukci, rozumně rozložené klávesy, provedení, které znemožňovalo vniknutí drobných objektů mezi displej a klávesnici v zavřeném stavu – a všechny stroje vypadaly podobně, starší i novější, menší i větší. Když to funguje, proč to měnit?
Možná by byli ochotni časem diskutovat přechod z poměru displeje 4:3 na 16:9, ale nějaké radikální změny? Když máte vymyšlené kladivo a šroubovák, nepotřebujete každý rok vymýšlet předělávku jejich designu. Jsou to jenom pouhé nástroje a u nich jen vzácně dochází ke změnám. Možná laskavým čtenářům přijdu jako stará konzerva, která slzí nad tradičním designem a nechápe novosti. To však není nic, přátelé, proti konzervativismu, který pozoruji u mnoha lidí.
Odmítají se vzdát svých mobilů, které spatřily světlo světa ještě před rokem 2000 s námitkou, že chtějí jen telefonovat a psát SMS, což ony stroje zvládají dobře. Oni se na své telefony opravdu dívají jenom jako na nástroj k práci, s jasně definovanou funkčností. Ti, kteří si s gustem koupí každý rok nový telefon, si ho obvykle nekupují proto, že by potřebovali telefonovat lépe a nebo mít větší paměť pro SMS – většinou jde o faktor designový (tedy společenský – pochlubit se, co mám nového před ostatními) a nebo získat funkce, které obvykle nemají s telefonováním zhola nic společného. Ten, kdo si kupuje Vertu, nepotřebuje telefon. Potřebuje luxusní hračku, se kterou se bude chlubit svým obchodním partnerům.