Vývoj počítačové hry teoreticky i prakticky s hitem Mafia 2
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Vývoj počítačové hry teoreticky i prakticky s hitem Mafia 2

Vývoj počítačové hry teoreticky i prakticky s hitem Mafia 2 | Kapitola 8

Tomáš Šulc

Tomáš Šulc

21. 1. 2011 03:00 19

Seznam kapitol

1. Úvodem 2. Herní průmysl obecně a situace v ČR 3. Programátor, grafik, animátor 4. Zvukař, designér, manažer a další profese 5. První fáze preprodukce 6. Sežeň si svého investora 7. První fáze produkce — Alfa verze
8. Když se jen přidává další a další obsah 9. Debug, certifikace, distribuce 10. Vývoj hry prakticky ilustrovaný na Mafii 2 11. Konec RenderWare a válka konzolí 12. Illusion Softworks jako samostatné studio končí 13. Po osmi letech vývoje konečně vychází

Vyrobit špičkovou počítačovou hru v dnešní době znamená mít tým čítající až několik stovek lidí, stovky milionů korun a také pořádnou porci práce. Rozhodli jsme se proto ve spolupráci s 2K Czech přinést článek, ve kterém se podíváme do zákulisí tohoto velkého businessu.

Reklama
Vývoj počítačové hry teoreticky i prakticky s hitem Mafia 2
i Zdroj: PCTuning.cz


Vlevo screen z alfa verze, vpravo z betaverze hry Final Fantasy XIV

Jak je zřejmé z předchozího textu, po verzi alfa přichází beta. Během vývoje betaverze se náplň hry ani obsah misí nijak dramaticky nemění a usilovně se pracuje na naplnění hry obsahem ve výsledné kvalitě. Do finální podoby se tak dostávají všechny animace včetně herních ingame videí zastoupených v alfa verzi jen storyboardy, textury a podobně. Cílem betaverze je dostat hru do takového stavu, aby se do ní nedával žádný další obsah, ale pouze se začaly ladit bugy. Zaměřit se na ladění hry má totiž smysl jen tehdy, pokud do hry nepřidáváme žádný další obsah. Je totiž pravidlo, že ačkoliv vám samotný objekt (například automobil) ve vaší testovací scéně funguje naprosto skvěle, po jeho implementaci do hry způsobí problém na místě, kde byste to čekali ze všeho nejméně (přestane se spouštět ingame video).

Vývoj počítačové hry teoreticky i prakticky s hitem Mafia 2
i Zdroj: PCTuning.cz


Screenshot z betaverze Unreal Tournament 3

Při vývoji hry se bohužel často stává, že časový plán vytyčený v projektu nevychází a vývojáři tak stojí před rozhodnutím, zda hru odložit (čímž se vývoj prodraží a může nastat problém, že hra nestihne například požadované vydání na předvánoční trh) anebo plnou verzi ořezat o část původně plánovaného obsahu, jehož již vyrobené části se odloží k ledu, případně se k nim studio po vydání hry vrátí a vydá je formou (v poslední době téměř vždy placeného) DLC či dnes již téměř nepoužívaného formátu datadisku.


ingame video z beta verze Test Drive Unlimited 2 vytvořené samotnými hráči

Standardem dokončování vývoje betaverze je, že jsou k vývoji hry přizváni také hráči. Často se tak děje formou uzavřeného betatestu (příkladem může být například Crysis, Starcraft 2 nebo Test Drive Unlimited 2), kdy vývojáři hru rozešlou skupině často čítající i tisíce předem vybraných vybraných hráčů a na základě jejich odezvy pak modifikují hru tak, aby byla pro majoritní skupinu zákazníků co nejpřijatelnější. Pro vývojáře má tento přístup hned několik pozitiv. Jedním z nich je třeba i to, že si buduje dobrou pověst tím, že naslouchá hlasu samotných hráčů.

Vývoj počítačové hry teoreticky i prakticky s hitem Mafia 2
i Zdroj: PCTuning.cz


Dostali jste v první Mafii pokutu za jízdu na červenou? Ve dvojce se vám to nestane

Ne vždy je ale vhodné poskytnout hráčům celou či jen část hry (hrozí například velké riziko úniku kódu do světa softwarových pirátů). Alternativním přístupem mohou být tzv. focus testy. Při nich si vývojáři do svých studií pozvou náhodně vybranou skupinu hráčů, které nechají chystanou hru vyzkoušet a na základě jejich poznatků ji modifikují. Tento přístup byl aplikovaný třeba u Mafie 2 a výsledkem bylo, že vás policie nepokutuje za jízdu na červenou, ale že to maximálně okomentuje váš spolujezdec.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama